Cégautó | Vásárlás – Lízing – Hitel?

Az elmúlt évben több mint 20%-kal növekedett a cégautó vásárlás Magyarországon. Míg hazánkban az utóbbi években kezdett el teret hódítani a cégautó lízing, addig Európában 40-50% körül alakul a finanszírozott céges autók aránya. A cégek, különösen a kisebb tőkével rendelkező vállalkozások esetében a cégautó jelentős beruházást igényel. A flottakezelők számos kedvező konstrukciót kínálnak az operatív lízingtől kezdve a külső flottakezelésig széles a választék. Mielőtt azonban bármelyik forma mellett döntünk, érdemes alaposan mérlegelni, melyik megoldás milyen előnnyel és hátránnyal jár.

A cégautó beszerzés és flottaüzemeltetés során számos olyan egyedi megoldással találkozhat az érdeklődő, amely magyarázatra szorul. Fogalomtárunk segít az eligazodásban.

Cégautó info ikon

Flottafenntartási kisokos

 

Az alkalmazottak után a cégautó flotta fenntartása a második legnagyobb költség. Érdemes alaposan körbejárni a beszerzés és üzemeltetés témakörét, mielőtt bárki felelős döntést hozna a témában. A különböző megoldások előnyei-hátrányai nagyban függenek a cég igényeitől és lehetőségeitől is, sőt még a választott partner egyedi megoldásai is beleszólnak a végeredménybe. Ha részletes elemzésre kíváncsi a magyar lízingpiazról, kattintson ide!

 

Beszerzés és üzemeltetés

A tőkelekötés miatt egyre kevésbé jellemző a saját erős flottafenntartás. Manapság a külső finanszírozás a kifizetődőbb megoldás. A legújabb trend szerint a saját flotta üzemeltetést is kiszervezik megspórolva ezzel a fenntartáshoz szükséges munkaerőt és erőforrást. A választás azonban nem egyértelmű, cégfüggő, hogy kinek melyik forma az előnyös.

 

Cégautó ikon

Cégautó saját tulajdonban

A tulajdonos a cégautót használó cég. A beszerzéskor saját erőből fizeti a jármű- vagy járművek teljes vételárát.

Előnyei: Nincs kamatköltség. Törlesztőrészlet híján a havi fenntartási költség alacsonyabb. A szervizköltségek az új, garanciális autók esetén minimálisak, az üzemanyagon kívül nincs rendszeres havi fizetnivaló.

Hátrányai: Teljes tőkelekötöttség már a használat elején, a pénzügyi források le vannak kötve a gépjárműben. A gépjármű ügyintézés sok időt igényel (beszerzési források elemzése, tárgyalás az autóforgalmazókkal, adminisztráció, biztosítások kezelése, adóügyintézés, gumiabroncscsere, kötelező szervizek, karosszérialakatosok). Minél nagyobb flotta, annál több a feladat. Ha néhánynál több járműről van szó: egy autó havi kezelésének munkaidőigénye 3 óra. A ráfordított idő nagyobb autószámnál természetesen kumulálódik. Egy új cégautó beszerzésekor a költségeket a teljes élettartamra vetítve érdemes megvizsgálni. A vállalkozásnak a későbbi kiadásokkal és a használt autó eladásából származó kockázatokkal is foglalkoznia kell. A másik fájó pont: a saját tulajdonú személygépjárművek után nincs lehetőség az ár áfa tartalmának visszaigénylésére.

Kinek ajánljuk? Alacsony finanszírozási igényű, nagy forgótőkéjű cégek esetén lehet előnyös ez a beszerzési forma.

 

Cégautó lízing vs vásárlás

 

Cégautó ikon

Cégautó hitellel

Saját tulajdonú autó, finanszírozott beszerzéssel – A gépkocsikat használó cég a tulajdonos, de a vásárláshoz hitelt vesz igénybe.

Előnyei: Kisebb a tőkelekötés.

Hátrányai: A beszerzési árra rárakódnak a hitelezés költségei, és megjelenik egy fix havidíj (amennyiben változó kamatozású a konstrukció, akkor számolni kell a pénzpiaci kockázattal is). A saját tulajdonú autóflotta egyéb hátrányai is terhelik, tehát az újraértékesítés okozta kockázat, valamint hogy a flotta kezelése belső erőforrásokat von el. További hátrány, hogy rontja a cég hitelképességét, valamint, hogy csak nyílt végű lízing (vagy tartósbérleti konstrukció) esetén lehet a beszerzési árhoz tartozó áfa tartalom részben- vagy egészben történő (céges használati aránytól függő) visszaigénylésére.

Kinek ajánljuk? Kedvező hitelkonstrukciók esetén ajánljuk magas pénzforgalmú cégek számára.

 

Cégautó ikon

Cégautó flottakezelővel

Flottakezelés jelentése: Saját tulajdonlás, külső céggel való üzemeltetés – A felhasználó a tulajdonos, a beszerzés lehet önerőből, vagy finanszírozva (ezen módok előnyeivel és hátrányaival). Az üzemeltetést külső szakértő cég végzi megbízásos, havidíjas alapon.

Flottakezelés előnyei: A járműpark napi üzemeltetési feladatait külső flottekezelő végzi (szervizelés, biztosítási ügyintézés, útdíj ügyintézés) ezzel munkaidőt és erőforrást takarít meg. A flottakezelő mindent elintéz a gépjármű beszerzésétől kezdve egészen annak értékesítéséig. Vállalják a céges autóflotta ügyvitelét és adminisztrációs terheit is. Az igénybevevő vállalkozás havi rendszerességgel kap számlát (átalánydíj), amelyet el tud számolni. Flottakezelésnél a céges autóparkot kedvezőbb és előre kalkulálható díjakkal üzemeltetik. Kedvezőbb díjszabást tudnak garantálni a biztosítási- és szervizköltségekben egyaránt. Kiszámíthatók a költségek és egyszerűsödik a könyvelés.

Hátrányai: Az üzemeltetési költségekre rárakódik a szolgáltatást végző vállalkozás díja is. A gépjárműveket önnek kell kimutatni a vállalati mérlegben.

Kinek ajánljuk? Kis létszámú, erőforráshiánnyal küzdő, kevés autót igénylő, kiegyensúlyozott pénzforgalommal rendelkező cégeknek.

Érdekli a flottakezelési megoldás? Segítünk!

Cégautó ikon

Lízingelt cégautó

Saját használat, de külső tulajdonlás és üzemeltetés. A gépkocsikat használó cég a járműveket bérli, a tulajdonos a lízing cég. A lízingbe adó cég viseli a beszerzési költségeket és az üzemeltetési feladatokat.

Általános autólízing előnyök: Nem jár az igénybevevő részére tőkelekötéssel. A forráshiánnyal küzdő gazdasági társaságok pénze nincs a gépkocsiban lekötve. A beruházás a lízingcéget terheli, és a gépkocsi az ő mérlegükben szerepel eszközként (kivétel a zárt végű lízing). Az így felszabadult összeg a vállalkozásnál kamatozik, és beforgatható az alaptevékenység fejlesztésébe. Gyakorlatilag a cégautó beruházás nélkül lehet a vállalkozásé, és mivel hitelre sincs szükség, nem jár a hitelképesség romlásával sem. Nem von el munkaerőt. A költség havi számlaként jelentkezik, egyszerű a könyvelés, és kiszámítható a költség (elszámolható a számla).

Általános hátrányok: Előre kell tervezni 2-4 évre. Minden lízing-újrakalkulálás vagy lízingszerződés-módosítás magas költséggel jár. Ide tartozik az is, ha eltérünk a megállapodásban rögzített éves futásteljesítménytől. illetve előfordulhat, hogy a cégautót használó munkavállaló munkaviszonya megszűnik. A teljes lízingszolgáltatás költsége új – igaz, nem külön kezelendő költségelemként jelenik meg

Kinek ajánljuk? A tőkét- és munkaerőt az elsődleges vállalkozási tevékenységre összpontosító, nagy pénztárforgalmú cégek esetén javasoljuk.

Válasszon cégautóink közül!

 

Flotta megtakarítás ikon

Autó lízing – Finanszírozási megoldások

 

Zárt végű lízing

Lehet Euro vagy Forint alapú, lehet fix kamatozású (általában az államilag támogatott hitelek jellemzője), vagy piaci kamatozású. A konstrukció jellemzője, hogy a futamidő végén a lízingbevevő lesz a cégautó tulajdonosa. Hátrányai az önrész miatti tőkelekötöttség (az átlagos önrész az ügyleti érték 30 százaléka), és a hitelképesség csökkenés. A személygépjárművek esetén az ÁFA-visszaigénylés lehetősége kizárt a lízingbevevő részéről, bruttó alapú a finanszírozás.

Lízing szakértőnk kifejezetten kedvező kamatozású hitelkörnyezetben ajánlja olyan vállalkozásoknak, ahol a gépjármű is termelő eszköz.

 

Nyílt végű lízing

Ez is lehet Euro vagy Forint alapú, a kamatozása piaci. Jellemzője, hogy a lízingbevevő döntésétől függ, hogy a futamidő végével tulajdonos lesz-e. Előnye a könyvelési megoldásokban rejlik, tárgyhónapban lehet költségelni, áfát leírni. Hátránya a zárt végű lízingre is jellemző magas önrészigény és az ezzel járó tőkelekötöttség.

Lízing szakértőnk olyan vállalkozásoknak ajánlja, amelyek nagy, intenzíven használt autóflottát üzemeltetnek és egyszerűsítenék a könyvelésüket.

 

Operatív lízing jelentése (tartós bérlet)

A nyílt végű lízing jellemzői itt is érvényesek. (Euro vagy Forint alapú, fix vagy változó kamatozású) Az operatív lízing legnépszerűbb lízing forma cégautó tekintetében. Az előző megoldásokkal szemben a lízingbevevő pénzügyi helyzetétől függően:

  • vagy egyáltalán nem kell fizetni önrészt
  • vagy csak minimális az önrész pl. 10 százalék.

Az egy számlán, egy időben jelentkező, saját flottakezelésben rendszertelenül és több számlán beérkező költségelemekkel szemben egyszerűsödik a könyvelés és adózás. A legnagyobb mértékű áfa-visszaigénylési lehetőség ebben a konstrukcióban rejlik, mert a finanszírozási mellett az üzemeltetési jellegű költségek áfa tartalma is a céges használat arányában visszaigényelhető.

 

Természetesen az operatív lízing szerződés része a gépjárművek üzemeltetése, amely munkaerőgazdálkodási előnyökkel jár. A céges autók napi ügyeinek kezelését nem belső forrásból kell megoldani, mivel a flottakezelő lízingcég végzi. (Ide tartozik: a kötelező vagy meghibásodás miatti szerviz, a baleseti kárrendezés, a biztosítás, az átmeneti bérautó és a szezonális gumicsere.)

Az operatív lízing jól tervezhető, legtöbbször nincsenek előre nem látható költségek. Nincs maradványérték-kockázat, mivel a lízingcég a szerződés kezdetén garantálja a maradványértéket (gépjármű értékét a lízing futamidő végén). Az autó használat utáni értékesítése nem a használónak, hanem a flottakezelő lízingcégnek jelent kockázatot.

Lízing szakértőnk a tőkét- és munkaerőt az elsődleges vállalkozási tevékenységre összpontosító cégek esetén javasolják azt a formát.

Részletesen az operatív lízingről

Cégautóink tartósbérlet konstrukcióban.

Cégautó rövid távra.

 

Visszlízing

Az igénybe vevő cégnél a már meglévő saját tulajdonú céges autókat megvásárolja a lízingcég. Az ügyfél a járművekért havidíjat fizetve, jellemzően zárt végű pénzügyi lízing konstrukcióban finanszíroztatva használja tovább. A visszlízing mellett létezik visszbérlet is. Előnye a gyors forrásfelszabadítás, valamint, hogy a magántulajdonú flottából az operatív lízingbe való átmenetet segíti. A későbbi beszerzéseket, flottacserét már az operatív lízingben jártas partnerek végezhetik. A futamidő lejártával a felhasználó nem lesz tulajdonos. Szakértőink olyan ügyfeleknek ajánlják, amelyek gyors tőkefelszabadítást igényelnek, vagy a flottaüzemeltetésben átállnának az operatív lízingre, de az autóparkjuk egészének- vagy egy részének kora- állapota még nem indokolja a cserét.

  OPERATÍV LÍZING ZÁRT VÉGŰ PÉNZÜGYI LÍZING NYÍLT VÉGŰ PÉNZÜGYI LÍZING
MARADVÁNYÉRTÉK Magas, valós piaci maradványérték(Ez a bérbevevő számára kockázatmentes) A maradványérték az autó likviditási értéke, ami a bank számára kockázatmentes(A futamidő végén a a maradványértéken köteles megvenni a cég az autót) A maradványérték az autó likviditási értéke, ami a bank számára kockázatmentes
JÁRMŰ TULAJDONOSA Lízingbe adónál Lízingbe adónál Lízingbe adónál
JÁRMŰ HASZNÁLÓJA Lízingbe vevőnél Lízingbe vevőnél Lízingbe vevőnél
TULAJDONJOG VÁLTOZÁS Nincs. a lízingbe vevő a rögzített maradványértéken adja vissza a járművet Lízingbe vevőjé lesz a jármű a futamidő végén Lízingbe vevő megveheti a járművet jelképes maradványértéken
NYILVÁNTARTÁS Lízingbe adó könyveiben szerepel az eszköz Lízingbe vevő könyveiben szerepel az eszköz Lízingbe vevő könyveiben szerepel az eszköz
HAVI FINANSZÍROZÁSI DÍJAK ELSZÁMOLÁSA Teljes egészében költségként elszámolható Értékcsökkenés + kamatráfordítás Értékcsökkenés + kamatráfordítás
ÁFA-FIZETÉSI KÖTELEZETTSÉG AZ ÜGYFÉL RÉSZÉRŐL Egyenletesen havonta, a teljes bérleti díjra Személygépjárműre nem kell külön megfizetni  Tőke az alapja (kamat nem). Egyenletesen havonta.
TÖRLESZTÉSI DÍJ AZ ÁFA-TARTALMÁNAK LEVONHATÓSÁGA A bérleti díj ÁFÁ-ja visszaigényelhető az üzleti használat arányában, vagy átalányban. Személygépjármű esetében nem (kivéve: taxi és bérautó) Levonható a lízingdíj tőkerészének ÁFA-ja .
TÁRSASÁGI ADÓALAPOT CSÖKKENTŐ TÉTELEK ÜGYFÉL RÁFORDÍTÁSAIBAN Teljes bérleti díj Értékcsökkenés (amortizáció) + kamatráfordítás Értékcsökkenés (amortizáció) + kamatráfordítás
ILLETÉKFIZETÉS (lízingbe vevő) A havidíj tartalmazza Kötéskor a teljes illeték fizetése Hatályos illeték kifizetés az ügylet végén, ha az autótt megveszi
FUTAMIDŐ TERVEZÉSE A jármű használati idejéhez kell igazítani Az amortizációs idővel arányosan érdemes megválasztani Az amortizációs idővel arányosan érdemes megválasztani
KINEK AJÁNLOTT Pozitív mérlegű vállalkozások, amelyek ÁFA-visszaigénylésre jogosultak. Aki rendszeres ÁFA-elszámolásra kötelezett. Alanyi ÁFA-mentesek, mivel a fizetési kötelezettségük a teljes futamidőre elosztható

 

Cégautó adózás

 

Útnyilvántartás – A cégautóval kapcsolatos költségek álltában akkor válnak elszámolhatóvá, ha a felhasználó a jármű használatáról útnyilvántartást vezet. Ebben rögzítik a kocsi használatának körülményeit, idejét, jellemzőit, kiemelve a céges, vagy magánhasználatot. Egyes adókedvezmények, jóváírások, illetve egyes költségek csak az igazolt munkacélú (áfa köteles tevékenység érdekében felmerült) használat esetén, illetve annak arányában vehetők igénybe vagy számolhatók el. 2019. januártól viszont nem kötelező az útnyilvántartás vezetése. Ha van üzleti célú cégautó használat, akkor 50%-ban leírható az ÁFA útnyilvántartás vezetése nélkül is. Ha ennél többet szeretnénk elérni, akkor viszont vállalni kell a többlet adminisztrációt.

Cégautóadó – Cég vagy intézmény tulajdonában lévő személyautó után cégautóadót kell negyedévenként megfizetni. Ennek mertékét a hatályos jogszabály határozza meg a műszaki és környezetvédelmi besorolás szerint. A személyautó tulajdoni státusa a cégautóadó-fizetés alapja. A nyílt vagy zárt végű pénzügyi lízingbe adott személyautó esetében a cégautóadó alanya az igénybevevő, az üzembentartó a forgalmi engedélyben szintén a lízingbevevő. Tartós bérlet esetén a személygépjármű tulajdonosa a cégautó adó alanya, ahol általában nem kerül be a forgalmi engedélybe a bérlő. Tartós bérletnél az áfa levonási jogot nem befolyásolja az sem, ha a bérbeadó az egyes díjtételeket közösen – vagyis egy számlán – vagy egyedileg, tehát külön-külön számlán érvényesíti az ügyfelének.

Munkavállalói tulajdonú autó használata utáni költségtérítés – A munkáltató dönthet, hogy céges autót adjon-e a munkavállalónak, vagy a saját tulajdonú jármű használatáért fizessen. Ez utóbbi esetben csak a kiküldetési rendelvény bizonyos feltételeinek a betartása mellett mentesül a cégautó adó alól. Ha a magánszemély a saját tulajdonban lévő személygépkocsi hivatali (üzleti) célú használata okán útnyilvántartás alapján költséget számol el, akkor számolnia kell azzal is, hogy a költségelszámolás miatt cégautó adó fizetésére kötelezett.

A személyi jövedelemadó törvény szempontjából a gépjárművek üzemeltetésével kapcsolatos költségek üzemanyagköltségből és fenntartási, javítási, felújítási költségekből állnak. Tehát nem része az üzemeltetési költségeknek az úthasználat díja, a garázsbérleti díj, a parkolás díja. Az üzemanyag-felhasználási költséget kormányrendeletben meghatározott fogyasztási normák figyelembevételével lehet elszámolni. Természetesen szigorúan csak az útnyilvántartásban rögzített üzleti célból megtett útra érvényes az elszámolás. (A kormányrendelet egyrészt gépkocsitípusonként, másrészt a gépkocsi lökettérfogata szerint határozza meg a fogyasztási normát.)

Munkába járás költségtérítése – Az autóval történő munkába járás esetén a munkáltató adhat költségtérítést a munkavállalónak a személyi-jövedelemadó törvényben meghatározott mértékben. E térítés annak is adható, akinek nincs saját tulajdonban lévő személygépkocsija. Ha a magánszemély munkába járásra tekintettel kap költségtérítést, akkor emiatt nem keletkezik cégautóadó fizetési kötelezettség.

 

Autólízing típusai

  • Zárt végű lízing
  • Nyílt végű lízing
  • Operatív lízing
  • Visszlízing

Lépjen velünk kapcsolatba

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.