A cégtulajdonosok gyakran használják a megfelelő ár-érték arány kifejezést, amikor a cégautó vásárlás szóba kerül. A vételár ismerete azonban nem elegendő ahhoz, hogy a különböző szolgáltatók által kínált cégautókat összehasonlítsuk, és kiválasszuk a számunkra megfelelő modellt és finanszírozási formát.
Cégtulajdonosoként vagy flottamenedzserként ma már egyáltalán nem elég, ha összehasonlítjuk a piacon található gépjárművek vételárát. A kedvező ár mellett ugyanis figyelnünk kell arra is, hogy az adott cégautó:
Ha a fentiek közül bármelyik terület sérül, akkor nehéz helyzetben találhatjuk magunkat, ugyanis:
A fenti példákból jól látszik, hogy a cégautó kiválasztásának a vételár mérlegelésén kívül számos más szempontja is van. A későbbiekben részletesen foglalkozunk azzal, hogy pontosan milyen költségelemeket kell ismernie és mérlegelnie egy cégtulajdonosnak vagy egy flottamenedzsernek akkor, ha a kényelem, a megjelenés és a funkcionalitás mellett a gazdaságosság is az elsődleges választási szempontok között szerepel.Első lépésként meg kell vizsgálnunk a szolgáltatók által kínált lehetőségeket. Ahhoz, hogy kiválaszthassuk a számunkra legmegfelelőbb ajánlatot, fontos, hogy valamilyen szempontok szerint össze tudjuk hasonlítani azok tartalmát. Ennél a pontnál van jelentősége a TCO-nak (Total Cost fo Ownership), vagyis más szóval a tulajdonlás teljes költségének.
A TCO (Total Cost of Ownership), azaz a cégautó tulajdonlásának teljes költsége a kulcsfogalom, amely segítségünkre lesz abban, hogy kiválasszuk a számunkra legmegfelelőbb ajánlatot. Nézzük, hogy mit is értünk pontosan ez alatt!A cégautó tulajdonlásának teljes költsége az összes olyan költséget jelenti, amely felmerül a cégautóval kapcsolatosan. Fontos kiemelni, hogy ebbe nem csupán a vételár tartozik bele. Sőt, azt is mondhatnánk, hogy a vételár csupán töredéke a cégautó teljes élettartama során elköltött összegeknek.Mi tartozik bele pontosan a cégautó költségébe?Ahhoz, hogy megértsük, hogy mennyibe is kerül pontosan a cégautó, fel kell mérnünk a teljes használatra vonatkozó költségeket, amelyek magukba foglalják az előre látható, illetve az előre nem látható, eseti kiadásokat is.Egy céges autó esetében tehát az alábbi költségekkel biztosan kell számolnunk:
A fentiekből jól látható, hogy cégtulajdonosként vagy flottamenedzserként nem vagyunk könnyű helyzetben, ugyanis a tulajdonlás teljes költségét az előbb felsorolt összes szempontot figyelembe véve, egyben kell megvizsgálnunk ahhoz, hogy a kényelem, a megjelenés és a funkcionalitás mellett a gazdaságosság elve is érvényesülhessen. Ha ez megvan, akkor magabiztosan válaszolhatunk arra a kérdésre, hogy ár-érték arányban a legjobb döntést hoztuk-e!
Mostanra már tisztában vagyunk azokkal a költségekkel, amelyekkel számolnunk kell cégautó esetén. Átnéztük az előre látható, illetve az előre nem látható, eseti kiadásokat is.Jogosan merül fel a kérdés, hogyan tovább?Cégtulajdonosként vagy flottamenedzserként a döntés a miénk, nekünk kell választani a flottakezelő cégek ajánlatai közül. A TCO-nak, vagyis a teljes használatra vonatkozó költségeknek a számítása ebben segít nekünk. Hogyan tudjuk kiszámolni egy cégautó teljes használatára vonatkozó költségeket?A teljes használatra vonatkozó költségek kiszámítása elsőre bonyolultnak tűnhet, hiszen olyan költségekkel is számolnunk kell, amelyekkel a döntés pillanatában még nem vagyunk tisztában. Kezdjük az elején, és induljunk ki abból, amit tudunk, majd lépésről lépésre haladjunk az előre nem látható költségek irányába!
Vizsgáljuk meg, hogy a kínált csomag minden olyan elemet tartalmaz-e, amelyre a kényelmes, biztonságos és gazdaságos munkavégzéshez szükségünk van!
Kérdezzük meg, hogy milyen költségek terhelnek bennünket az üzembehelyezéssel kapcsolatban! Sok helyen ugyanis a vételár nem tartalmazza a különböző illetékeket, adókat. Ha ezekkel nem vagyunk tisztában a döntés pillanatában, akkor utólag jelentős többletköltséggel nézünk majd szembe.
Fontos, hogy tisztában legyünk már az elején azzal, hogy az adott cégautót évente hány alkalommal kell kötelezően szervizbe vinni, mi a teendőnk, ha váratlan káresemény vagy műszaki hiba lép fel, illetve hogy alakul a cégautó életútja.
Egy cégautó üzemeltetésénél számolnunk kell olyan költségekkel is, amelyek előre nem láthatók. Bármikor előfordulhat, hogy a cégautó működésében olyan műszaki hiba jelenik meg, amelynek a rendszeres szerviz során semmilyen előjele nem volt. Egy ilyen esetben számolni kell a plusz szerviz és a javíttatás költségeivel, illetve számításba kell venni az esetleges csereautó igénybevételével kapcsolatos díjakat is.Az eseti kiadások szintén az előre nem látható költsége közé tartoznak, így ezekről se feledkezzünk meg. Eseti kiadások közé sorolhatjuk a csereautó költségén kívül az assistance szolgáltatásokat, amelyek magukba foglalhatják például a sérült, meghibásodott autó elszállítását, illetve a céghez történő visszaszállítását.A költségek ismeretében milyen finanszírozási forrást válasszunk?Egy cégautó beszerzésénél a cégtulajdonos általában két fő szempontot vesz figyelembe:
A cégautó használatának feltételei kapcsán érdemes átgondolni, hogy milyen célra használják majd az autót, illetve milyen körülmények között és ki fogja használni.A másik fontos szempont azonban a cégautó költségének beillesztése a cég éves költségvetésébe. Felméréseink alapján a hazai vállalatoknál dolgozó pénzügyi vezetők számára a legfontosabb prioritások közé tartozik, hogy a költségvetés megtervezése hatékony, a cash-flow folyamatos és zavartalan legyen, illetve az adminisztratív feladatok ne jelentsenek extra megterhelést a munkatársaknak. Ennek megfelelően kell eldönteni, hogy a cégautó beszerzése során milyen finanszírozási forma mellett döntünk.Finanszírozási lehetőségek cégautóvásárlás esetén
A finanszírozási formák áttekintése után jól látható, hogy a tulajdonlás teljes költségének meghatározása a lízing esetében a legegyértelműbb, hiszen a lízing esetén a lízingbe adó cég viseli a beszerzési költségeket és az üzemeltetés is az ő feladata, míg nekünk nincs más teendőnk, mint a havi lízingdíj teljesítése.Részletesen a cégautó finanszírozási formákról.Lízing esetén 3 lehetőség közül választhatunk:
A hazai piacon a legnépszerűbb finanszírozási forma cégautók esetében az operatív lízing. Ennek egyszerű oka a következőben rejlik:
TCO számítás egy gyakorlati példán keresztülAz alábbi táblázatban és grafikonon egy saját tulajdonban lévő, Ford Focus Business 1,51 TDCi modellen keresztül mutatjuk be, hogy az egyes költségnemek milyen terheket rónak a cégekre különböző finanszírozási módok esetében.
(dátum 2022.01.)
Ahogy a táblázatban és a grafikonon is látszik, a 2022. januári körülményeket figyelembe véve, saját beszerzésnél egy Ford Focus Business 1,51 TDCi több mint 9,5 millió Ft költséget jelent a cégnek és operatív lízing finanszírozással 6,7 millió Ft-ba kerül.A TCO számításba sokan elfelejtik, de az adminisztációs költséget is illik belefoglalni. Ez főleg saját tulajdonú cégautó esetében játszik szerepet, mivel operatív lízingnél például az alábbi adminisztrációs feladatokat a lízingcég végzi:
A Business Lease az egyszerű finanszírozáson, az átlátható költségtervezésen és a kényelmen kívül még számos szolgáltatást is nyújt ügyfelei részére.Szeretné, hogy segítsünk Önnek a kalkulációban?Keressen minket, készséggel állunk rendelkezésére.