Hogyan csökkenthetjük a cégautó költségeket?

Nemrég emelkedett a cégautóadó és változtak az üzemanyagár szabályok. Emellett az autók ára a bizonytalan politikai és gazdasági helyzet miatt folyamatosan nő. Mit tehetnek a cégek az egyre emelkedő terhekkel kapcsolatban? Lehet-e csökkenteni a cégautók költségeit?

 

Cégautó költséget befolyásoló tényezők

Cégautóadó

A cégek használatában álló személyautók után negyedévente cégautóadót kell fizetni. Az adó mértékét befolyásolja az adott jármű teljesítménye és a környezetvédelmi osztályba sorolása. Ennek értelmében általánosan elmondható, hogy minél nagyobb az autó motorjának a teljesítménye, annál magasabb cégautóadót kell megfizetni utána. Akkor is magasabb összeggel kell számolni, ha egy öregebb autóról van szó, hiszen ez hatással van a környezetvédelmi besorolásra.

A 2022. júniusában elfogadott cégautóadó törvény értelmében 2022. július 1. és december 31. között megduplázódik a cégautóadó mértéke. Ezzel minden vállalati járművet használó cégnek számolnia kell. A későbbiekben megnézzük azt is, hogy milyen lehetőségei vannak a cégvezetőknek, ha mérsékelni szeretnék a cégautóadó emelkedéséből származó terheket.

Hogyan változott a cégautóadó? Kinek kell fizetni a cégautó adót, mikor és mennyit?

 

Növekvő üzemanyagárak

2022. júliusáig minden Magyarországon forgalomba helyezett, magyar rendszámmal ellátott gépjármű jogosult volt az üzemanyagár-stop keretében meghatározott kedvezményes áron tankolni. 2022. július 30-tól azonban már csak a magánszemélyek, a taxisok és a mezőgazdasági erőgépek kaphatnak a rögzített áron üzemanyagot. Ez jelentős terhet ró a cégekre, hiszen ettől az időponttól kezdve a cégautók kizárólag piaci áron tankolhatnak.

 

Üzemanyagár változása

 

Folyamatos áremelkedés

Egy cég mobilitását az szolgálja a legjobban, ha az adott cég járművei megbízhatóan működnek. Ehhez azonban elengedhetetlen egy kiváló állapotban lévő flotta üzemeltetése, ami magába foglalja a bizonyos időszakok utáni autócserét. A mai politikai és gazdasági helyzet azonban megnehezíti ezt, ugyanis a gyártók nem tudják teljesíteni a megrendeléseket, amelynek következtében bizonytalanná vált az autó beszerzése. A megnövekedett szállítási idő, illetve az esetlegesen hiányzó alkatrészek miatti késlekedés mind-mind növelik a bizonytalanságot és az árat.

Ez a három tényező jelentős mértékben befolyásolja, hogy egy cégnek mennyibe kerül fenntartani vállalati autóit. Egy korábbi cikkünkben Babenyecz Ákos, a Business Lease cégautó és lízingszakértőjének segítségével 3 olyan megoldási lehetőséget ajánlottunk a cégvezetőknek, amelyek segítségével biztosíthatják a cégük mobilitását és reagálhatnak a jelenleg kialakult helyzetre. LINK

 

Mit tehetünk cégautó költségek csökkentéséért?

 

 

Cégautó szabályzat

Vizsgáljuk felül cégautó szabályzatunkat!

A cégautó szabályzat vagy más néven car policy célja, hogy:

  • határozott kereteket szabjon a vállalati gépjármű választásával és használatával kapcsolatban,
  • irányt mutasson a rendszeresen felmerülő kérdésekben, illetve
  • egyértelműsítse az esetleges vitás, bizonytalan helyzeteket.

Ennek megfelelően az első lépés, amit cégtulajdonosként tehetünk, hogy felülvizsgáljuk a cégautó szabályzatunkat az alábbi szempontok szerint.

 

Gondoljuk át újra, hogy melyik alkalmazottnak milyen céges járműre van szüksége!

 

Vizsgáljuk felül, hogy melyek azok az alkalmazottak, akiknek a munkavégzéshez szükséges az autó, illetve kik azok, akik juttatási csomag részeként használják. Vizsgáljuk felül, hogy cégünk működési területein hol válthatnák költségtakarékosabb járműre! Gondoljuk át például, hogy:

  • melyik autó milyen funkciókat szolgál a mindennapokban
  • melyik autó milyen távolságokat kell, hogy megtegyen (kisebb távolságokra jobb lenne-e egy elektromos változat)
  • melyik az az autó, amelyik az év folyamán hosszabb állásidőt tölt

 

Mindezek mellett igyekezzünk a cégautó használókat az üzemanyag-takarékosságra is ösztönözni! A jelenlegi piaci helyzet és az üzemanyagár-stop szabályainak változása kedvezőtlenül hat a céges autók használóira. Hívjuk fel a kollégáink figyelmét erre, illetve ösztönözzük őket az üzemanyag-takarékosságra. Készíthetünk tájékoztató anyagokat, illetve személyes beszélgetések során is kitérhetünk az alábbi eszközök alkalmazására:

  • A céges autót használó munkatársak rendszeresen figyeljenek oda gumiabroncsok levegőnyomásának ellenőrzésére, illetve az autón lévő felesleges terhelés (felépítmény, tetőcsomagtartó) eltávolítására, mert ezekkel akár azonnal is érezhető az üzemanyagfogyasztás csökkenése.
  • Ne ragaszkodjunk a személyes találkozókhoz azokban az esetekben, amikor az online megbeszélés tökéletes alternatíva lehet. Így csökkenteni tudjuk a felesleges üzleti utak számát, amellyel üzemanyagot takaríthatunk meg.
  • Hívjuk fel a munkatársak figyelmét a vezetési stílus és az üzemanyag-takarékosság kapcsolatára. Kimutatható ugyanis, hogy a vezetési stílusban bekövetkező legkisebb változások is jelentős üzemanyagmegtakarítást eredményezhetnek. Szükség esetén egy rövid tréninggel is támogathatjuk a munkatársakat. Nagyobb flottáknál pedig telematikai rendszerek segítségével elemezhetjük a vezetői stílust és felhívhatjuk a sofőrök figyelmét a szükséges változtatásokra.
  • Emlékeztessük a cégautót használó kollégákat, hogy az üresjáratban hagyott jármű is növeli az üzemanyagfogyasztást.
  • Figyelmeztessük a flottamenedzsert, illetve azt a kollégát, aki a cégautókat kezeli, hogy időközönként vizsgálja felül az üzemanyagkártyákat. A pontos nyilvántartás elengedhetetlen ahhoz, hogy a már nem használt kártyák miatti többletköltséget elkerüljük.

 

Cégvezetőként akár különböző, az üzemanyag-takarékossághoz kapcsolódó kedvezményekkel, játékokkal is motiválhatjuk dolgozóinkat. Készítsünk üzemanyag-fogyasztási táblázatot és ösztönözzük kollégáinkat a jobb eredmények elérésére!

 

ProfitVizsgáljuk felül a céges és a magánhasználat arányát!

A legtöbb vállalat biztosít magáncélú használatot is a munkavállalók számára. Vizsgáljuk felül, hogy a cégautó szabályzatunk milyen mértékben engedi a magánhasználatot, és milyen lépéseket tehetünk a költségcsökkentés érdekében. Szükség esetén korlátozzuk a magáncélú felhasználást!

A céges autó magáncélú használatának engedélyezése mindkét fél számára előnyös lehet, hiszen egyrészről növeli a munkavállalói élményt és megtakarítást eredményez az alkalmazottaknak, másrészről pedig hozzájárulhat a munkaerő megtartásához, a motiváció erősítéséhez és a teljesítmény javulásához.

 

Szükség esetén azonban érdemes felülvizsgálni, hogy milyen mértékben korlátozható a magáncélú használat anélkül, hogy mindez a munkatársak motivációját és teljesítményét negatívan befolyásolná.

Korábbi cikkünkben részletesen végigvettük, hogy mit jelent pontosan az üzleti célú használat, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a munkába járás költségtérítésével kapcsolatban és mire kell odafigyelni cégtulajdonosként, ha a cégautó magáncélú használatát is engedélyezzük.

 

FlottaNézzük át, hogy milyen a jelenlegi flottánk állapota!

Érdemes átnézni a meglévő flottába tartozó járműveket. Vizsgáljuk át, hogy megéri-e lecserélni a meglévőket korszerűbb, kisebb fogyasztású autókra annak érdekében, hogy hosszú távon költséget csökkentsünk. Cikkünkben a későbbiekben még típusonként részletezzük, hogy melyek a leggazdaságosabb modellek.

 

 

 

 

Vizsgáljuk meg a flottánkat a TCO szemszögéből is!

A TCO a cégautó tulajdonlásának teljes költsége. Az összes olyan költséget magába foglalja, amely felmerül egy céges autóval kapcsolatban. Fontos kiemelni, hogy ebbe nem csupán a jármű vételára tartozik bele. Sőt, úgy is fogalmazhatunk, hogy a vételár csupán töredéke a cégautó teljes élettartama során elköltött összegnek. A vételár mellett gondoljunk az értékcsökkenésre, az adók mértékére, az üzembe helyezés költségére, a biztosítási díjakra, az esetlegesen igénybe vehető segítségnyújtás, szerviz és karbantartás költségeire is.

A TCO kapcsán a jelenlegi helyzetben kiemelten fontos szempont az adott jármű üzemanyagfogyasztása is. Ne feledkezzünk el arról, hogy az üzemanyag díja az egyik legjelentősebb költséghányad a cégautó üzemeltetése során. A mértéke nagyban függ a felhasznált üzemanyag típusától. Segítünk kiszámolni a TCO-t. 

 

FinanszírozásVizsgáljuk felül a korábban választott finanszírozási formát!

Egy vállalat életében az alkalmazottak után a cégautó flotta fenntartása a második legnagyobb költség. A jelenlegi helyzetben ezért érdemes alaposan körüljárni a beszerzés és az üzemeltetés témakörét, mielőtt cégtulajdonosként felelős döntést hoznánk.

Magyarországon jellemzően vagy magántulajdonban vannak a cégautók, vagy pedig valamilyen finanszírozási formát választanak a cégvezetők a beszerzéshez.

 

Magántulajdonú cégautók

A magántulajdonú cégautó esetében a tulajdonos maga a cégautót használó cég, aki a beszerzéskor saját erőből fizeti a jármű vagy járművek vételárát. Ennek a konstrukciónak az előnye, hogy nincs kamatköltség, és a törlesztőrészlet híján a havi fenntartási költség alacsonyabb. Új autó esetében nem kell magas szervizköltséggel számolni, és az üzemanyagon kívül nincs rendszeres havi fizetendő összeg.

Hátrányai is vannak ennek a konstrukciónak, ugyanis ebben az esetben a vételárat 100%-ban ki kell fizetni, a cég forrásai ezért a használatba vételkor már le vannak kötve. Emellett számolni kell még a rengeteg adminisztrációs feladattal, mint például a beszerzéshez kapcsolódó ügyintézés, biztosítások, adóügyek kezelése, gumiabroncsokkal kapcsolatos feladatok, valamint a szervizek és javítás munkálatainak megszervezése.

A magántulajdonú cégautó elsősorban alacsony finanszírozási igényű, nagy forgótőkéjű cégeknek ajánlott.

 

Hitel igénybevételével vásárolt cégautók

Ebben a konstrukcióban a tulajdonos az autót használó cég, vagyis még mindig magántulajdonban van a jármű, de a beszerzéshez külső forrást vesz igénybe.

Előnye, hogy nincs olyan nagy mértékű tőkelekötés, mint az előző konstrukciónál.

Hátránya pedig, hogy a beszerzési ár mellett számolni kell a hitel költségeivel is, valamint megjelenik még egy fix vagy változó mértékű havidíj (a konstrukció kamatozási szabályai szerint). További hátrányként jelentkezik, hogy a hitelre vásárolt cégautó rontja a cég hitelképességét. Elsősorban magas pénzforgalmú cégek számára lehet előnyös.

 

Lízinggel történő cégautó beszerzés

A konstrukció lényege, hogy bár a jármű a cég és annak munkatársai használják, a tulajdonos és üzembentartó a lízingcég marad. Ennek értelmében a lízingcég viseli a beszerzési költségeket, így a vállalatnak nem kell komoly tőkebefektetést eszközölni az autó használatbavételekor.

A lízing előnye tehát, hogy nem jár tőkelekötéssel, így azok számára is előnyös, akik forráshiánnyal küzdenek, illetve akik költségcsökkentés miatt nem szeretnének egyszerre nagyobb összeget autóvásárlásra fordítani.

Annak ellenére, hogy ez a konstrukció hosszú távú tervezést igényel, mégis nagyon népszerű a hazai vállalatok körében. A gépjármű gyakorlatilag beruházás nélkül a vállalkozásé lehet, és mivel nincs szükség hitelfelvételre, így a cég hitelképességének romlásával sem jár.

A lízingen belül megkülönböztetünk:

  • zárt végű lízinget: a futamidő végén a lízingbevevő lesz a cégautó tulajdonosa, azonban a használatbavételkor fizetendő önrész miatt bizonyos mértékű tőkelekötöttséggel jár.
  • nyílt végű lízinget: a lízingbevevő döntésétől függ, hogy a futamidő végén tulajdonos lesz-e. Az önrész itt is hátrányt jelenthet.
  • operatív lízinget (tartós bérlet): ennél a konstrukciónál egyáltalán nem vagy csak minimális (pl. 10%) önrészt kell fizetni. A költségek egy számlán, egy időben jelentkeznek, így egyszerűsödik a könyvelés. Az operatív lízing nyújtja a legnagyobb mértékű áfa-visszaigénylési lehetőséget, mert a finanszírozási mellett az üzemeltetési jellegű költségek áfa tartalma is a céges használat arányában visszaigényelhető.

 

OptimalizációOptimalizáljuk a flottánkat!

A cégvezetők pontosan tudják, hogy a megfelelő járművek kiválasztásával tudják hosszú távon a legtöbb pénzt megtakarítani. Költséghatékonyság tekintetében a legfontosabb szempontok közé tartozik a cégautó típusa, mérete és élettartama.

Cégautó adó emelkedése – Mit tehetünk? 2022. júliusától közel duplájára emelkedett a cégautó adó mértéke. A korábbi két sávos rendszer helyett továbbra is az adott gépjármű teljesítménye és környezetvédelmi besorolás alapján kerül megállapításra az adóteher. A teljesítménynél a gépjármű hajtómotorjának teljesítménye kW-ban megadva értendő. Cégautóadó mértéke.

 

Az emelés rengeteg vállalkozást érint hátrányosan. A cégautók minden költsége továbbra is elszámolható. Ha cégvezetőként mégis úgy döntünk, hogy átíratjuk az autót magánautónak, vagy van olyan magánautónk, amit céges célra szeretnénk használni, akkor 2 lehetőségünk van:

  • Saját magánautónkat használjuk a vállalkozás érdekében: ilyenkor kiküldetési rendelvényt kell vezetni, ami alapján a cég tulajdonképpen kifizeti a tulajdonosnak az autó használatát. Ebben az esetben nem kell cégautó adót fizetni.
  • A cég egyik alkalmazottja a magánautóját használja céges célokra: ebben az esetben is kiküldetési rendelvényt kell alkalmazni, és itt sem kell cégautó adót fizetni.

Lízinges autóknál egy kicsit más a helyzet. A nagy dilemmát ebben az esetben az jelenti, hogy a cég alkalmazottja részletes útnyilvántartást vezessen-e, mert csak így tudja elszámolni a lízingdíj ÁFA-jának 90-100%-át, vagy válassza inkább az átalányadót. Átalányadózásnál nem kell útnyilvántartás, azonban csak 50 % lízing ÁFA-t lehet levonni. Cégautó Áfa-visszaigénylés.

A jó döntést annak tudatában tudjuk meghozni, ha pontosan ismerjük, hogy a cégautóval megtett utak közül milyen arányban vannak a valóban céges utazások. Ha ugyanis nem éri el a céges használat az 50%-ot, akkor érdemes lehet az átalányadót választani. Ha azonban ez az arány meghaladja az 50%-ot, akkor már megéri az útnyilvántartás, mert az elszámolható költségek aránya sokkal nagyobb.

 

Cégautó választásMéret és típus – Melyik a költséghatékonyabb?

Költséghatékonyság szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy egy cég milyen méretű és meghajtású járművet választ céges autónak. Egyáltalán nem biztos, hogy jó szempont, ha a döntés során az ár dominál. Ennél sokkal több szempontot figyelembe kell venni, ha cégtulajdonosként hosszú távon hatékony megoldást szeretnénk.

A Business Lease szakértői szerint az elsődleges szempont, amit cégvezetőként figyelembe kell venni, hogy a majdani céges autó feleljen meg a fő funkciójának. Azaz legyen az adott cég valós igényeire szabva méretben, motorizáltságban, meghajtásba és felszereltségben.

 

A céges autó méretével kapcsolatban többféle lehetőség is rendelkezésre áll:

  • kombi
  • limuzin
  • SUV

Bár sok esetben a SUV a népszerűbb, de egyáltalán nem mondható költséghatékonynak. Nagy mérete miatt például nem csak az autógumi kerülhet többe, hanem az üzemfogyasztás is magasabb lehet. Nem ritka, hogy egy ilyen méretű autó akár 1-2 literrel is több üzemanyagot fogyaszt, mint a kisebb járművek.

Motorizáltság tekintetében a szakemberek azt javasolják, hogy ha évi 15-20.000 km-nél többet megy a cégautó, akkor jó választás lehet a dízel. Ennél alacsonyabb éves futás esetén azonban érdemesebb a benzines megoldást választani.

A német autóklub (ADAC) 2022. májusában összeállított egy listát, amelyen rangsorolta a legkisebb fogyasztású benzines autókat. Íme a helyezettek: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/auto-kaufen-verkaufen/autokosten/geringster-verbrauch-benziner/

 

  1. Kia Niro 1.6 GDI Hybrid DCT6 3,4 liter/100 km
  2. Toyota Yaris 1.5 Hybrid CVT 3,8 liter/100 km
  3. Mazda 2 Hybrid Pure CVT   3,8 liter/100 km
  4. Renault Clio E-TECH Hybrid 145 Equilibre Aut. 4,2 liter/100 km

A felsoroltak kisautók, a német autóklub azonban a középkategóriában és a felsőkategóriában is felállított egy hasonló sorrendet. A középkategória első helyezettje az átlagban 5 litert fogyasztó Skoda Octavia 1.0 TSI e-TEC Ambition DSG áll, míg a felsőkategóriás autó közül az 5,2 literes átlagfogyasztású Lexus ES 300h Business Edition Automatik nyert.

Az öntöltős hibrid megoldások elsősorban a városi közlekedésben jelenthetnek megfelelő alternatívát. Viszont a plug-in meghajtás főleg azoknak ajánlott, akik otthon, illetve a cégnél is tölteni tudják, mert egy töltéssel átlagosan 30-50 km-es távolság tehető meg.

Az ADAC német autóklub a benzines típusokhoz hasonlóan az elektromos autóknál is megvizsgálta az átlagos fogyasztást. A ranglista a következőképpen alakult:

  1. Hyundai Ioniq Electric 16,3 kWh /100 km
  2. Hyundai Kona 16,7 kWh /100 km
  3. Fiat 500e Cabrio 17,4 kWh /100 km

A Business Lease cégautó és lízingszakértője Babenyecz Ákos a plugin hibrideket ajánlja a jelenlegi helyzetben a cégeknek. Az autóklub ezeket a típusokat is megvizsgálta, majd a tesztek alapján az alábbi rangsort állították fel:

  1. Renault Mégane Grandtour E-Tech 160
  2. Renault Captur E-Tech 160
  3. Hyundai Ioinq Plugin Hybrid
  4. Volvo V60 T6 Twin Engine

 

 

Milyen eszközök segíthetik a cégvezetőket a flotta optimalizálásában?

A Business Lease Kft. egy analitikus flottavizsgálati módszerrel segíti az ügyfeleit abban, hogy egyszerre csökkenthessék flottájuk üzemeltetési összeköltségét (TCO), valamint a járművek károsanyag-kibocsátás (CO2) is. A Blue Fleet Audit során egy teljeskörű, valós adatokon alapuló adatbányászatot követően a szakemberek kiértékelik az eredményeket, és javaslatot tesznek a flotta benzin, dízel, hibrid és elektromos meghajtásának megoszlására. Ez az audit nagy segítséget jelenthet a cégek számára az aktuális üzemanyagár robbanás által okozott problémák kezelésére is.

A Blue Fleet Audit során minden adat jól átlátható formában számszerűsítésre kerül annak érdekében, hogy az ügyfelek a legoptimálisabb megoldást választhassák, és ennek köszönhetően költséghatékonyabban és környezetkímélőbbe

Lépjen velünk kapcsolatba

Hoppá! Az űrlap nem található.