9.1.2023
No items found.

Hogyan csökkenthetőek a céges autó költségei?

Legutóbb 2022-ben emelkedett a cégautóadó és jelentősen változtak az üzemanyagárak. Emellett az autók ára a bizonytalan politikai és gazdasági helyzet miatt folyamatosan nő. Mit tehetnek a cégek az egyre emelkedő terhekkel kapcsolatban? Lehet-e csökkenteni a cégautók költségeit?

Tartalomjegyzék:

  1. Cégautóadó, mint céges autó költség
  2. Mit tehetünk a céges autó költségeinek csökkentéséért?
  3. Vizsgáljuk felül a korábban választott finanszírozási formát!
  4. Cégautó flotta optimalizálás

Céges autó költségeit befolyásoló tényezők

Cégautóadó

A cégek használatában álló személyautók után negyedévente cégautóadót kell fizetni.

Az adó mértékét befolyásolja az adott jármű teljesítménye és a környezetvédelmi osztályba sorolása. Ennek értelmében általánosan elmondható, hogy minél nagyobb az autó motorjának a teljesítménye, annál magasabb cégautóadót kell megfizetni utána. Egy öregebb autó esetén is magasabb összeggel kell számolni, hiszen az autó életkora hatással van a környezetvédelmi besorolásra.

A 2022. júniusában elfogadott cégautóadó törvény értelmében 2022. július 1. és december 31. között megduplázódik a cégautóadó mértéke. Ezzel minden vállalati járművet használó cégnek számolnia kell.

A későbbiekben megnézzük azt is, hogy milyen lehetőségei vannak a cégvezetőknek, ha mérsékelni szeretnék a cégautóadó emelkedéséből származó terheket. Hogyan változott a cégautóadó? Kinek kell fizetni a cégautó adót, mikor és mennyit?

Növekvő üzemanyagárak

2022. év végéig Magyarországon, különböző szabályok mellett, üzemanyagár-stop keretében meghatározott kedvezményes áron lehetett tankolni. Azóta minden jármű piaci áron tud üzemanyagot vásárolni. Mivel jelentős csökkenés az üzemanyagok árában 2022 óta nem volt, ezért a tankolás jelentős terhet ró a cégautó flottával rendelkező cégekre is.

Üzemanyagár változása

Folyamatos áremelkedés

Egy cég mobilitását az szolgálja a legjobban, ha az adott cég járművei megbízhatóan működnek. Ehhez azonban elengedhetetlen egy kiváló állapotban lévő flotta üzemeltetése, ami magába foglalja a bizonyos időszakok utáni autócserét. Az utóbbi években tapasztalt politikai és gazdasági helyzet megnehezítette az autók és az alkatrészek beszerzését.

A megnövekedett szállítási idő, illetve az esetlegesen hiányzó alkatrészek miatti késlekedés mind-mind növeliték a bizonytalanságot és az árakat.

Ez a három tényező jelentős mértékben befolyásolja, hogy egy cégnek mennyibe kerül fenntartani vállalati autóit. Egy korábbi cikkünkben Babenyecz Ákos, a Business Lease cégautó és lízingszakértőjének segítségével 3 olyan megoldási lehetőséget ajánlottunk a cégvezetőknek, amelyek segítségével biztosíthatják a cégük mobilitását és reagálhatnak a jelenleg kialakult helyzetre.

Mit tehetünk a céges autó költségeinek csökkentéséért?

Vizsgáljuk felül cégautó szabályzatunkat!

A cégautó szabályzat vagy más néven car policy célja, hogy:

  1. határozott kereteket szabjon a vállalati gépjármű választásával és használatával kapcsolatban,
  2. irányt mutasson a rendszeresen felmerülő kérdésekben, illetve
  3. egyértelműsítse az esetleges vitás, bizonytalan helyzeteket.

Ennek megfelelően az első lépés, amit cégtulajdonosként tehetünk, hogy felülvizsgáljuk a cégautó szabályzatunkat az alábbi szempontok szerint.

Gondoljuk át újra, hogy melyik alkalmazottnak milyen céges járműre van szüksége!

Vizsgáljuk felül, hogy melyek azok az alkalmazottak, akiknek a munkavégzéshez szükséges az autó, illetve kik azok, akik juttatási csomag részeként használják. Vizsgáljuk felül, hogy cégünk működési területein hol válthatnák költségtakarékosabb járműre! Gondoljuk át például, hogy:

  • melyik autó milyen funkciókat szolgál a mindennapokban
  • melyik autó milyen távolságokat kell, hogy megtegyen (kisebb távolságokra jobb lenne-e egy elektromos változat)
  • melyik az az autó, amelyik az év folyamán hosszabb állásidőt tölt

Mindezek mellett igyekezzünk a cégautó használókat az üzemanyag-takarékosságra is ösztönözni! A jelenlegi piaci helyzet és az üzemanyagár-stop szabályainak változása kedvezőtlenül hat a céges autók használóira. Hívjuk fel a kollégáink figyelmét erre, illetve ösztönözzük őket az üzemanyag-takarékosságra. Készíthetünk tájékoztató anyagokat, illetve személyes beszélgetések során is kitérhetünk az alábbi eszközök alkalmazására:

  • A céges autót használó munkatársak rendszeresen figyeljenek oda gumiabroncsok levegőnyomásának ellenőrzésére, illetve az autón lévő felesleges terhelés (felépítmény, tetőcsomagtartó) eltávolítására, mert ezekkel akár azonnal is érezhető az üzemanyagfogyasztás csökkenése.
  • Ne ragaszkodjunk a személyes találkozókhoz azokban az esetekben, amikor az online megbeszélés tökéletes alternatíva lehet. Így csökkenteni tudjuk a felesleges üzleti utak számát, amellyel üzemanyagot takaríthatunk meg.
  • Hívjuk fel a kollégák figyelmét arra, hogy a vezetési stílus befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást. Már kisebb változtatások is jelentős megtakarítást eredményezhetnek. Szükség esetén rövid tréninggel is segíthetjük őket. Nagyobb flottáknál telematikai rendszerekkel elemezhetjük a vezetési szokásokat, és jelezhetjük a sofőröknek, ha változtatni kell.
  • Figyelmeztessük a flottamenedzsert, illetve azt a kollégát, aki a cégautókat kezeli, hogy időközönként vizsgálja felül az üzemanyagkártyákat. A pontos nyilvántartás elengedhetetlen ahhoz, hogy a már nem használt kártyák miatti többletköltséget elkerüljük.

Cégvezetőként akár különböző, az üzemanyag-takarékossághoz kapcsolódó kedvezményekkel, játékokkal is motiválhatjuk dolgozóinkat. Készítsünk üzemanyag-fogyasztási táblázatot és ösztönözzük kollégáinkat a jobb eredmények elérésére!

Vizsgáljuk felül a céges és a magánhasználat arányát!

A legtöbb vállalat biztosít magáncélú használatot is a munkavállalók számára. Vizsgáljuk felül, hogy a cégautó szabályzatunk milyen mértékben engedi a magánhasználatot, és milyen lépéseket tehetünk a költségcsökkentés érdekében.

Szükség esetén korlátozzuk a magáncélú felhasználást! A céges autó magáncélú használatának engedélyezése mindkét fél számára előnyös lehet, hiszen egyrészről növeli a munkavállalói élményt és megtakarítást eredményez az alkalmazottaknak, másrészről pedig hozzájárulhat a munkaerő megtartásához, a motiváció erősítéséhez és a teljesítmény javulásához.

Szükség esetén azonban érdemes felülvizsgálni, hogy milyen mértékben korlátozható a magáncélú használat anélkül, hogy mindez a munkatársak motivációját és teljesítményét negatívan befolyásolná.

Korábbi cikkünkben részletesen végigvettük, hogy mit jelent pontosan az üzleti célú használat, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a munkába járás költségtérítésével kapcsolatban és mire kell odafigyelni cégtulajdonosként, ha a cégautó magáncélú használatát is engedélyezzük.

Nézzük át, hogy milyen a jelenlegi flottánk állapota!

Érdemes átnézni a meglévő flottába tartozó járműveket. Vizsgáljuk át, hogy megéri-e lecserélni a meglévőket korszerűbb, kisebb fogyasztású autókra annak érdekében, hogy hosszú távon költséget csökkentsünk. Cikkünkben a későbbiekben még típusonként részletezzük, hogy melyek a leggazdaságosabb modellek.

Vizsgáljuk meg a flottánkat a TCO szemszögéből is!

A TCO a cégautó tulajdonlásának teljes költsége. Az összes olyan költséget magába foglalja, amely felmerül egy céges autóval kapcsolatban.

Fontos kiemelni, hogy ebbe nem csupán a jármű vételára tartozik bele. Sőt, úgy is fogalmazhatunk, hogy a vételár csupán töredéke a cégautó teljes élettartama során elköltött összegnek. A vételár mellett gondoljunk az értékcsökkenésre, az adók mértékére, az üzembe helyezés költségére, a biztosítási díjakra, az esetlegesen igénybe vehető segítségnyújtás, szerviz és karbantartás költségeire is.

A TCO kapcsán a jelenlegi helyzetben kiemelten fontos szempont az adott jármű üzemanyagfogyasztása is. Ne feledkezzünk el arról, hogy az üzemanyag díja az egyik legjelentősebb költséghányad a cégautó üzemeltetése során. A mértéke nagyban függ a felhasznált üzemanyag típusától. Segítünk kiszámolni a TCO-t.

Vizsgáljuk felül a korábban választott finanszírozási formát!

Egy vállalat életében az alkalmazottak után a cégautó flotta fenntartása a második legnagyobb költség. A jelenlegi helyzetben ezért érdemes alaposan körüljárni a beszerzés és az üzemeltetés témakörét, mielőtt cégtulajdonosként felelős döntést hoznánk.Magyarországon jellemzően vagy magántulajdonban vannak a cégautók, vagy pedig valamilyen finanszírozási formát választanak a cégvezetők a beszerzéshez.

Magántulajdonú cégautók

A magántulajdonú cégautó esetében a tulajdonos maga a cégautót használó cég, aki a beszerzéskor saját erőből fizeti a jármű vagy járművek vételárát. Ennek a konstrukciónak az előnye, hogy nincs kamatköltség, és a törlesztőrészlet híján a havi fenntartási költség alacsonyabb.

Új autó esetében nem kell magas szervizköltséggel számolni, és az üzemanyagon kívül nincs rendszeres havi fizetendő összeg.Hátrányai is vannak ennek a konstrukciónak, ugyanis ebben az esetben a vételárat 100%-ban ki kell fizetni, a cég forrásai ezért a használatba vételkor már le vannak kötve.

Emellett számolni kell még a rengeteg adminisztrációs feladattal, mint például a beszerzéshez kapcsolódó ügyintézés, biztosítások, adóügyek kezelése, gumiabroncsokkal kapcsolatos feladatok, valamint a szervizek és javítás munkálatainak megszervezése.A magántulajdonú cégautó elsősorban alacsony finanszírozási igényű, nagy forgótőkéjű cégeknek ajánlott.

Hitel igénybevételével vásárolt cégautók

Ebben a konstrukcióban a tulajdonos az autót használó cég, vagyis még mindig magántulajdonban van a jármű, de a beszerzéshez külső forrást vesz igénybe.Előnye, hogy nincs olyan nagy mértékű tőkelekötés, mint az előző konstrukciónál.Hátránya pedig, hogy a beszerzési ár mellett számolni kell a hitel költségeivel is, valamint megjelenik még egy fix vagy változó mértékű havidíj (a konstrukció kamatozási szabályai szerint).

További hátrányként jelentkezik, hogy a hitelre vásárolt cégautó rontja a cég hitelképességét. Elsősorban magas pénzforgalmú cégek számára lehet előnyös.

Lízinggel történő cégautó beszerzés

A konstrukció lényege, hogy bár a jármű a cég és annak munkatársai használják, a tulajdonos és üzembentartó a lízingcég marad. Ennek értelmében a lízingcég viseli a beszerzési költségeket, így a vállalatnak nem kell komoly tőkebefektetést eszközölni az autó használatbavételekor.

A lízing előnye tehát, hogy nem jár tőkelekötéssel, így azok számára is előnyös, akik forráshiánnyal küzdenek, illetve akik költségcsökkentés miatt nem szeretnének egyszerre nagyobb összeget autóvásárlásra fordítani.

Annak ellenére, hogy ez a konstrukció hosszú távú tervezést igényel, mégis nagyon népszerű a hazai vállalatok körében. A gépjármű gyakorlatilag beruházás nélkül a vállalkozásé lehet, és mivel nincs szükség hitelfelvételre, így a cég hitelképességének romlásával sem jár.A lízingen belül megkülönböztetünk:

  • zárt végű lízinget: a futamidő végén a lízingbevevő lesz a cégautó tulajdonosa, azonban a használatbavételkor fizetendő önrész miatt bizonyos mértékű tőkelekötöttséggel jár.
  • nyílt végű lízinget: a lízingbevevő döntésétől függ, hogy a futamidő végén tulajdonos lesz-e. Az önrész itt is hátrányt jelenthet.
  • operatív lízinget (tartós bérlet): ennél a konstrukciónál egyáltalán nem vagy csak minimális (pl. 10%) önrészt kell fizetni. A költségek egy számlán, egy időben jelentkeznek, így egyszerűsödik a könyvelés. Az operatív lízing nyújtja a legnagyobb mértékű áfa-visszaigénylési lehetőséget, mert a finanszírozási mellett az üzemeltetési jellegű költségek áfa tartalma is a céges használat arányában visszaigényelhető.

Optimalizáljuk a flottánkat!

A cégvezetők pontosan tudják, hogy a megfelelő járművek kiválasztásával tudják hosszú távon a legtöbb pénzt megtakarítani. Költséghatékonyság tekintetében a legfontosabb szempontok közé tartozik a cégautó típusa, mérete és élettartama.

2022. júliusától közel duplájára emelkedett a cégautó adó mértéke. A korábbi két sávos rendszer helyett továbbra is az adott gépjármű teljesítménye és környezetvédelmi besorolás alapján kerül megállapításra az adóteher. A teljesítménynél a gépjármű hajtómotorjának teljesítménye kW-ban megadva értendő. Cégautóadó mértéke.Az emelés rengeteg vállalkozást érint hátrányosan. A cégautók minden költsége továbbra is elszámolható.

Ha cégvezetőként mégis úgy döntünk, hogy átíratjuk az autót magánautónak, vagy van olyan magánautónk, amit céges célra szeretnénk használni, akkor 2 lehetőségünk van:

  1. Saját magánautónkat használjuk a vállalkozás érdekében: ilyenkor kiküldetési rendelvényt kell vezetni, ami alapján a cég tulajdonképpen kifizeti a tulajdonosnak az autó használatát. Ebben az esetben nem kell cégautó adót fizetni.
  2. A cég egyik alkalmazottja a magánautóját használja céges célokra: ebben az esetben is kiküldetési rendelvényt kell alkalmazni, és itt sem kell cégautó adót fizetni.

Lízinges autóknál egy kicsit más a helyzet. A nagy dilemmát ebben az esetben az jelenti, hogy a cég alkalmazottja részletes útnyilvántartást vezessen-e, mert csak így tudja elszámolni a lízingdíj ÁFA-jának 90-100%-át, vagy válassza inkább az átalányadót. Átalányadózásnál nem kell útnyilvántartás, azonban csak 50 % lízing ÁFA-t lehet levonni.

A jó döntést annak tudatában tudjuk meghozni, ha pontosan ismerjük, hogy a cégautóval megtett utak közül milyen arányban vannak a valóban céges utazások. Ha ugyanis nem éri el a céges használat az 50%-ot, akkor érdemes lehet az átalányadót választani. Ha azonban ez az arány meghaladja az 50%-ot, akkor már megéri az útnyilvántartás, mert az elszámolható költségek aránya sokkal nagyobb.

Méret és típus – Melyik a költséghatékonyabb?

Költséghatékonyság szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy egy cég milyen méretű és meghajtású járművet választ céges autónak. Egyáltalán nem biztos, hogy jó szempont, ha a döntés során az ár dominál. Ennél sokkal több szempontot figyelembe kell venni, ha cégtulajdonosként hosszú távon hatékony megoldást szeretnénk.

A Business Lease szakértői szerint az elsődleges szempont, amit cégvezetőként figyelembe kell venni, hogy a majdani céges autó feleljen meg a fő funkciójának. Azaz legyen az adott cég valós igényeire szabva méretben, motorizáltságban, meghajtásba és felszereltségben.A céges autó méretével kapcsolatban többféle lehetőség is rendelkezésre áll:

  • kombi
  • limuzin
  • SUV

Bár sok esetben a SUV a népszerűbb, de egyáltalán nem mondható költséghatékonynak. Nagy mérete miatt például nem csak az autógumi kerülhet többe, hanem az üzemfogyasztás is magasabb lehet. Nem ritka, hogy egy ilyen méretű autó akár 1-2 literrel is több üzemanyagot fogyaszt, mint a kisebb járművek.

Motorizáltság tekintetében a szakemberek azt javasolják, hogy ha évi 15-20.000 km-nél többet megy a cégautó, akkor jó választás lehet a dízel. Ennél alacsonyabb éves futás esetén azonban érdemesebb a benzines megoldást választani.A német autóklub (ADAC) 2022. májusában összeállított egy listát, amelyen rangsorolta a legkisebb fogyasztású benzines autókat. Íme a helyezettek: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/auto-kaufen-verkaufen/autokosten/geringster-verbrauch-benziner/

  • Kia Niro 1.6 GDI Hybrid DCT6 3,4 liter/100 km
  • Toyota Yaris 1.5 Hybrid CVT 3,8 liter/100 km
  • Mazda 2 Hybrid Pure CVT   3,8 liter/100 km
  • Renault Clio E-TECH Hybrid 145 Equilibre Aut. 4,2 liter/100 km

A felsoroltak kisautók, a német autóklub azonban a középkategóriában és a felsőkategóriában is felállított egy hasonló sorrendet. A középkategória első helyezettje az átlagban 5 litert fogyasztó Skoda Octavia 1.0 TSI e-TEC Ambition DSG áll, míg a felsőkategóriás autó közül az 5,2 literes átlagfogyasztású Lexus ES 300h Business Edition Automatik nyert.

Az öntöltős hibrid megoldások elsősorban a városi közlekedésben jelenthetnek megfelelő alternatívát. Viszont a plug-in meghajtás főleg azoknak ajánlott, akik otthon, illetve a cégnél is tölteni tudják, mert egy töltéssel átlagosan 30-50 km-es távolság tehető meg.Az ADAC német autóklub a benzines típusokhoz hasonlóan az elektromos autóknál is megvizsgálta az átlagos fogyasztást. A ranglista a következőképpen alakult:

  1. Hyundai Ioniq Electric 16,3 kWh /100 km
  2. Hyundai Kona 16,7 kWh /100 km
  3. Fiat 500e Cabrio 17,4 kWh /100 km

A Business Lease cégautó és lízingszakértője Babenyecz Ákos a plugin hibrideket ajánlja a jelenlegi helyzetben a cégeknek. Az autóklub ezeket a típusokat is megvizsgálta, majd a tesztek alapján az alábbi rangsort állították fel:

  1. Renault Mégane Grandtour E-Tech 160
  2. Renault Captur E-Tech 160
  3. Hyundai Ioinq Plugin Hybrid
  4. Volvo V60 T6 Twin Engine

Felvesszük önnel a kapcsolatot

Adja meg elérhetőségét, visszahívjuk
Köszönjük megkeresését. Kollégáink hamarosan felveszik Önnel a kapcsolatot.
Oops! Something went wrong while submitting the form.