Autóbiztosítási körkép – Így alakulnak a kötelező és választható biztosítások
Mi történik a biztosítási piacon? Aktuális folyamatok és hatások
A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége szerint csaknem egymillió gépjárműnek, köztük több mint félmillió személygépkocsinak még mindig január elsejére esik a kötelező gépjármű felelősség-biztosítási évfordulója.
A Szövetség úgy gondolja, hogy közel 100 ezer szerződésváltás várható az év végéig, illetve arra is felhívja a figyelmet, hogy a biztosítási díjak is jelentősen emelkedhetnek.
A jelenlegi szabályozás értelmében a biztosítók legkésőbb november 2-ig hirdethetik ki a jövő évi tarifáikat. Az érintettek a saját biztosítójuktól november 11-ig kell kézhez kapniuk a következő évre vonatkozó, megajánlott díjról szóló értesítést. Ennek ismeretében van lehetőségük összehasonlítani a piacon elérhető ajánlatokat a saját biztosítójuk által megajánlott díjjal.
Fontos, hogy amennyiben a gépjárműtulajdonos biztosítót szeretne váltani, akkor a szerződés felmondására legkésőbb december elsején éjfélig van lehetősége.
Jelentős emelkedés várható a biztosítási díjakban Mi ennek az oka?
Az elmúlt évek eseményei a biztosítási piacot sem kímélték. A koronavírus-járvány hatására jelentősen visszaesett a közúti forgalom. A lezárások következtében lényegesen kevesebben ültek autóba, mint a járvány előtti időszakban, így értelemszerűen a káresemények száma is csökkent.
A világjárvány előtt, 2019-ben az MNB jelentés alapján 164 ezer olyan balesetet rögzítettek, amely érintette a kötelező felelősségbiztosításokat. Ehhez képest 2020-ban 120 ezret, 2021-ben pedig 139 ezret.
A statisztikák alapján 100 gépjárműből 3 szenvedett vagy volt részese anyagi kárral járó közlekedési balesetnek 2019-ben. A biztosító társaságok ezt az arányszámot kárgyakoriságnak nevezik és legtöbbször százalékban adják meg.
A koronavírus-járvány ideje alatt ez az érték 2,2 százalék volt (2020-ban), majd 2021-ben enyhe emelkedést mutatott, ugyanis elérte a 2,3 százalékot. Ha ezt az arányszámot a személyautókra vonatkozóan is össze akarjuk hasonlítani, akkor azt láthatjuk, hogy a 2019-es, 3,2 százalékhoz képest 2020-ban 2,4 százalékra esett vissza, majd 2021-ben 2,5 százalékra emelkedett.
A fenti adatok alapján azt tapasztalhattuk, hogy néhány biztosító esetében a biztosítási tarifák is alacsonyabbak lettek.
Budapesti vagy vidéki biztosítási díjak
Meglehetősen eltérő mozgást mutattak azonban a budapesti és a vidéki áltagos díjváltozások.
Az MNB kgfb-indexe alapján a fővárosi lakhelyű gépjárműtulajdonosoknak 5 százalékkal csökkent a biztosítási díjuk 2022 első negyedévében (az előző év azonos időszakához képest).
Ehhez képest a vidéki bejelentésű személyautóknál 3 százalékos emelkedés volt megfigyelhető. Ez azt tükrözi, hogy a mögöttünk álló időszak változásai közelebb hozták egymáshoz a budapesti és a vidéki tulajdonosok által fizetett díjak mértékét.
A hármas csapás – áremelkedéshez vezető okok
A járvány és a korlátozások elmúlásával egyre többen ültek újra autóba és tértek vissza az irodai munkavégzéshez, illetve egyre több vállalati kisteherautó közlekedik az utakon, ami magával hozza a káresemények számának emelkedését. A statisztikák alapján idén az első félévben már 10%-kal több baleset, ennek következtében több kárfizetés történt, így az érintettek jelentős díjemelkedésre számíthatnak. A szakemberek úgy gondolják, hogy akár 20%-kal is emelkedhet például a kötelező biztosítás átlagdíja.
Ugyancsak hátrányosan érinti a biztosítókat, hogy a világban zajló események hatására ellátási gondok adódtak az alkatrészek beszerzése kapcsán, illetve jelentősen emelkedett a javíttatás díja is. Ezeknek szintén lesz hatása a biztosítási tarifákra.
Mindezekhez hozzákapcsolódik még a 2022-ben szinte minden terméket és szolgáltatást érintő inflációs hatás. Több mint 25 év után szeptemberben először emelkedett 20 százalék fölé a magyar infláció, majd onnan októberben további erősödés jött 21,1%-ra.
Összességében elmondhatjuk tehát, hogy az autóbiztosítások díja, a fentebb ismertetett okok miatt, jelentősen emelkedni fog. Természetesen némi eltérést tapasztalhatunk az egyes biztosító társaságok ajánlatai között, de az általános áremelkedés biztosan nem marad el.
Cégautó biztosítás típusai
A cégautó biztosítása számos tényezőtől függ, így fontos, hogy alaposan körüljárjuk a témát. Nézzük, hogy milyen biztosítások közül választhatunk vállalati jármű esetén, illetve mire kell odafigyelnünk, ha valóban biztonságban szeretnénk érezni magunkat.
Milyen típusú biztosítások közül választhatunk?
Ma már számos lehetőség áll a rendelkezésünkre, így nem okoz gondot az igényeinknek megfelelő autóbiztosítás kiválasztása.
Magyarországon a gépjárművekkel kapcsolatban a legtöbben a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást és a CASCO biztosítást ismerik. Illetve ma már egyre többen vannak tisztában a GAP biztosítás fogalmával is.
A GAP egy angol nyelvű mozaikszó, amely magyarul azt jelenti, hogy Garantált Vagyontárgy Védelem. A GAP tulajdonképpen egy vételár biztosítás, amely fedezi azt az összeget, ami az autó beszerzési ára és a forgalmi értéke között keletkezett. Annyiban különbözik a CASCO-tól, hogy a CASCO általában nem veszi figyelembe, hogy mennyit ért az autó, amikor megkötöttük a biztosítást, hanem csak azt, hogy az adott káresemény idején mennyi a piaci értéke. Ezt a hiányt képes lefedni a GAP biztosítás, amely nem köthető CASCO biztosítás megléte nélkül.
A GAP csak totálkár, ill. a jármű teljes lopása esetén vehető igénybe. A GAP biztosítás egy igen hasznos és fontos szolgáltatása a biztosítóknak a cég járműveknél. Ezt a szolgáltatást egy későbbi cikkünkben részletesen bemutatjuk.
Mindezek mellett azonban vannak még kiegészítő biztosítások is, mint például:
- Gépjármű-törés összegbiztosítás: egy korlátozott mértékű szolgáltatás, amely az adott jármű aktuális piaci értékéhez képest meghatározott mértékig téríti meg a töréskárokat
- Lopáskár biztosítás: lopás vagy részlopás-kár esetén azt téríti meg, amennyi az autó értéke az adott kár időpontjában
- Tűz- és jégveréskár biztosítás: vonatkozik a járműben, az alkatrészekben, tartozékokban keletkezett tűz és robbanás okozta károkra, valamint a jégverés esetén bekövetkező sérülésekre
- Poggyászbiztosítás: zárt autóban lévő személyes használati tárgyakban bekövetkező sérülés, elemi vagy tűzkár, illetve lopás esetén
- Balesetbiztosítás: ha a vezető vagy a vezető és az utasok egy baleset következtében egy éven belül életüket vesztik, esetleg maradandó egészségkárosodást szenvednek
- Szélvédőkár-biztosítás: bármilyen kívülről ható sérülés okozta kár esetén fizet akkor, ha a jármű többi része nem sérül
- Kátyúkár biztosítás: ha a jármű futóművében vagy kormányművében kátyú miatt kár keletkezik
- Vadkár biztosítás: vaddal való ütközés esetén téríti meg a károkat
- Rendszám és forgalmi engedély pótlás biztosítás: rendszám vagy forgalmi engedély ellopása vagy elvesztése esetén az okmányirodai költségek fedezetére fizethet
- Assistance szolgáltatás: műszaki hiba vagy önhiba miatti menetképtelenség esetén a helyreállításban, míg lopás esetén a továbbutazásban nyújt segítséget
Leggyakoribb cégautós balesetek 2022.
A jég-, a totál- és lopáskáron kívül a Business Lease munkatársai számos olyan gyakran előforduló káreseményt is tapasztalnak az általuk kezelt több ezres flottában, amelyek esetén jelentős költségmegtakarítást jelenthet a cég számára egy CASCO biztosítás. A leggyakoribb ilyen kártípusok:
- Parkolási balesetek (ki-be állás során a sofőr figyelmetlensége miatt valamilyen külső tárgynak ütközik (kapu, oszlop, másik autó, bicikli, járdaszegély). A statisztikáink szerint a káresemények 25%-a ilyen baleset.
- Követési távolság be nem tartása (az előtte haladó forgalmi okok miatt arra kényszerül, hogy fékezzen, vagy megálljon és a mögötte haladó a megfelelő követési távolság be nem tartása miatt nem tud megállni, így az előtte haladó jármű hátuljába ütközik). A statisztikáink szerint a káresemények 25%-a ilyen baleset.
- Ütközés kereszteződésben (vagy nem adják meg, vagy nem kapják meg a KRESZ szerinti elsőbbséget és összeütköznek, akár több autó is egyszerre). A statisztikáink szerint a káresemények 10%-a ilyen baleset.
- Üvegkár: a bejelentett káreseményeink kb. 1/3-a üvegkár. Jellemzően kavics(ok) pattan(nak) a szélvédőre, ami megsérül, vagy elreped. Az első szélvédő cseréjének költsége több százezer Ft is lehet. Amennyiben a sérülés javítható, akkor jóval alacsonyabb a helyreállítás költsége. A statisztikáink szerint a káresemények 30%-a ilyen baleset.
Mit tegyünk baleset esetén, ha lízingeljük az autót?
A legfontosabb, hogy tisztában legyünk a káresemény ügyintézésnek lépéseivel. Ezért létfontosságú, hogy a lízingszerződés megkötésekor, de legkésőbb a jármű használatba vételekor pontos tájékoztatást kérjünk és kapjunk arra vonatkozóan, hogy mi a teendőnk, ha káresemény következik be.
Ha a cégünk több autót is lízingel, akkor lehetőségünk van flotta biztosítás megkötésére. Ha a flottakezelő intézi a biztosítások megkötését, akkor rengeteg terhet levesz a vállunkról:
- elintézi az összes adminisztrációs feladatot, ő tartja a kapcsolatot a biztosítóval
- nem nekünk kell egyesével bekérni az ajánlatokat és összehasonlítani őket
- nem kell a határidőket figyelnünk, hiszen a díjfizetési határidőket és váltás esetén a 30 napos felmondási időt is jelzi a számunkra
- káresemény esetén mindent ügyintézést átvállal
- tartja a kapcsolatot a szervizzel, összeegyezteti a szükséges munkálatok elvégzését és az adminisztrációt
- szükség ő gondoskodik a csereautóról, autómentésről
Mivel a flottakezelő több biztosító társasággal is kapcsolatban áll, ezért sokkal kedvezőbb díjakat tud kialkudni annál, mintha mi egyesével felkeresnénk őket.
A flottabiztosítás előnye, hogy jelentősen megkönnyíti az ügyintézést és az adminisztrációt, hiszen amennyiben ötnél több cégautóval rendelkezünk, akkor egyetlen szerződés keretében biztosíthatjuk az összes vállalati autónkat.
Ez is érdekelheti: CASCO biztosítás hatálya cégautók esetében / Mit fedez a KGFB és a CASCO?