3 megoldás a cégautóipar jelenlegi kihívásaira

Cégautó beszerzés kihívásokkal

 

Az elmúlt néhány évben komoly hullámvölgyeket élt meg az autóipar. A szakemberek abban bíztak, hogy a pandémia okozta súlyos helyzet rendeződik 2022-re. Az orosz-ukrán háború azonban alaposan keresztül húzta a számításokat. Hogyan hat a mostani világgazdasági helyzet az autóiparra, és mire kell odafigyelni cégtulajdonosként? Ezeket foglaltuk össze ebben a cikkben.

 

A cégautópiac jelenlegi helyzete – Hol tartunk most?

A bevezetőben említett okok miatt egy új helyzettel találta szembe magát az autópiac. Cikkünkben körüljárjuk, hogy pontosan milyen nehézségekkel kell szembenézni a cégnek, és milyen megoldási lehetőségek állnak a rendelkezésükre. Mindenekelőtt azonban vizsgáljuk meg, hogy hogyan alakult az idei évben az autóipar forgalma.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai alapján 2022 első félévében 57 411 új személygépkocsi került forgalomba, ami a tavalyi évhez képest 11,4 %-os visszaesést jelent. Érdemes megfigyelni az autók típusaiban bekövetkező változásokat is. Idén 2265 elektromos autó és 2436 plug-in-hibrid állt forgalomba. Mindez a tavalyi, azonos időszakhoz képest 84,6 %-os emelkedés az elektromos autók, és 19,1 %-os emelkedés a plug-in-hibrid járművek piacán. Emellett azért az értékesítés jelentős részét még mindig a benzines járművek adják.

Érdekes tény, hogy miközben nincs elég új gépjármű és szűkül az európai és az itthoni piac is, egyre nő az alacsonyabb fogyasztású hibridek és villanyautók iránti kereslet. Az Európai Autógyártók Szövetsége azt tapasztalta, hogy az uniós országokban 2022 első negyedévében az új gépjárművek forgalomba helyezése 16%-kal esett vissza. Amíg a tavalyi év ugyanezen időszakában 2,5 millió új autó került forgalomba, addig 2022-ben ez a szám alig éri el a 2,1 millió darabot. Az egyes típusok közötti arányok eltolódása nem csak hazánkban, hanem uniós szinten is megfigyelhető. Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai alapján ugyanis az új autók 10 %-a tisztán elektromos volt, ami 53%-os növekedésnek felel meg.

A mostani autópiaci helyzethez köthető az a tendencia is, amely szerint 9,8 %-os növekedés figyelhető meg a használt személyautók forgalmával kapcsolatban.

 

Milyen tényezők állnak a jelenlegi kedvezőtlen folyamatok mögött?

Babenyecz Ákos lízing tanácsadóA Business Lease Kft. munkatársai széles körű rálátással rendelkeznek az autópiacra, ezért pontos képük van arról, hogy milyen tényezők állnak a mostani kedvezőtlen helyzet alakulása mögött. Babenyecz Ákos, a Business Lease cégautó és lízingszakértője három fontos területet emel ki, mégpedig a gépjárművek árának emelkedését, a szállítási idő jelentős növekedését és a megszűnő, hiányzó modellek miatt kialakuló autóhiányt.

 

 

 

autó ár

Folyamatosan emelkedő árak

Az árak emelkedése alapvetően két tényezőre vezethető vissza. Az egyik a kínálat-keresleti egyensúly felborulása, vagyis a gyártók nem tudnak megfelelő mennyiségű autót gyártani, a másik pedig a magyar forint súlyos értékvesztése, illetve az ezzel kapcsolatos bizonytalanságok. Ezekkel a tényezőkkel magyarázható például az is, hogy egyes járművek ára a bruttó 8 milliós sávból a bruttó 12 milliósba kúszott fel pár év alatt.

A helyzetet tovább rontotta, hogy szinte minden gyártónál megszűnt a korábban érvényben lévő árgarancia. Mivel a szállítási idő jelentősen megnövekedett, így a gyártók nem tudják megmondani, hogy az autó beérkezésekor a vevő milyen árra számíthat.

A Business Lease szakemberei úgy tapasztalják, hogy nincs egységes álláspont. Márkafüggő, hogy ki és mennyivel növelte a gépjárművek árait. A tapasztalatok alapján az idei évben átlagosan több mint 20 százalékra tehető a drágulás mértéke, de egyes modellek esetében ez az érték elérheti vagy akár meg is haladhatja a 40 százalékot.

Előreláthatólag 2022 második félévére sem csökken a bizonytalanság. A nagy autógyárak igyekeznek pótolni a hiányzó gépjárműveket, ezért már az Európán kívüli üzemeiket is bevonják a beszerzés folyamatába. Ennek köszönhetően a gyártás üteme némileg kiszámíthatóbbá válik, de maga a folyamat további áremelkedést eredményezhet a megnövekedett szállítási költségek.

 

rendelési idő

Meghosszabbodó szállítási idő

Babenyecz Ákos cégautó és lízingszakértő szerint a gépjárművek elérhetőségének szűkössége és a gyártási idő megnövekedése is nehézséget okoz az autópiacon. A legtöbb márkánál bizonytalan, hogy mennyi idő alatt érkezik be a gépjármű. Ez az időszak lehet fél év, de nem ritka a másfél éves várakozási idő sem. Az esetlegesen hiányzó alkatrészek miatt szintén nagyon nehezen tervezehetőek előre a gyártási megoldások.

A lízing cégek, mint a Business Lease nagybani beszerzőként előnyösebb feltételekkel tudja kínálni a cégautókat, mintha a cég saját erőforrásból venné meg azokat. A hosszú szállítási idő okozta problémák kiküszöbölésére a lízingcégek előszeretettel ajánlják a készleten lévő gépjárműveket a cégtulajdonosok számára, illetve nagyobb készleteket foglalnak le a gyártásban biztosítva a folyamatos ellátást

Eleinte a cégvezetők nem szívesen választották a készletes autókat, mert ragaszkodtak az egyedi igényeikhez. Korábban természetes volt, hogy mindenki a saját igényeinek megfelelően választotta ki a számára megfelelő modellt, a számára megfelelő felszereltséggel. A lehetőségek sokkal szélesebbek voltak, nem okozott gondot az egyedi felszereltség, színválasztás vagy műszaki jellemzők, sőt, a gyártók még a belső tér kialakításával kapcsolatban is teljesítettek egyedi igényeket.

 

készpénz

Árgarancia – köddé váló biztonság?

A bizonytalan helyzet elhúzódása miatt azonban most már egyre többen választják ezt a lehetőséget is.  A Business Lease szakértője szerint nem kell megijedni a készletes autóktól, hiszen ezek a járművek mindegyike jól felszerelt, és mellettük szól még az az érv is, hogy nem a későbbi, emelt árat kell kifizetni értük. Mit jelent ez a gyakorlatban? A jelenlegi helyzet alapján az várható, hogy a korábban jól működő árgaranciával már nem lehet számolni. Vagyis a megrendeléskor megadott ár szinte biztos, hogy emelkedni fog mire az autó megérkezik. Sőt, amiatt is érdemes elgondolkodni a készletes autó választásán, mint átmeneti megoldáson, mert az árváltozás és az árfolyamváltozás kockázata sajnos a vásárlót terheli. Jelenleg a VW csoport jelent kivételt ez alól, de hosszú távon ez is változhat.

Babenyecz Ákos szerint a készleten lévő autók jó része erős közepes felszereltséggel kapható, szinte minden olyan megoldás megtalálható benne, ami a céges autó esetében igényként fel szokott merülni.

A legtöbb ilyen autó rendelkezik ülésfűtéssel, telefontükrözéssel és parkolássegítő rendszerrel. Az egyetlen hátrány, hogy a felszereltség a készletes autóknál fix, azaz nem változtatható. A szakember azt is kiemeli, hogy nem csak az alsóbb kategóriákban, hanem a közép-, sőt még a felsőkategóriákban is elérhetők olyan járművek, amelyek a cégvezetők igényeinek is megfelelhetnek. Amennyiben cégvezetőként érdekes lehet ez a lehetőség, a Business Lease munkatársai pontos információt tudnak adni a jelenleg készleten lévő autókról, azok felszereltségéről és elérhetőségéről. Érdeklődöm

 

 autó hiány

Megszűnő, hiányzó modellek miatt kialakuló cégautó hiány

A jelenlegi helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a korábban népszerű modellek elérhetősége korlátozottá vált. Nézzünk még néhány konkrét példát az egyes gyártóknál kialakult helyzetekről!

skoda logo

SKODA – Az elmúlt évtizedek legnépszerűbb cégautó márkája volt a Skoda. A korábban már említett okok miatt a beszállítói láncok megszakadtak, ami annyira megnövelte a szállítási időket, hogy a márka kénytelen volt szűkíteni a kínálatot, ezzel is racionálva a rendelhető változatok számát. Változtak a felszereltségi szintek és a választható extrák. Sajnos nem ritka, hogy jelenleg egy Skoda Octáviára akár 80-84 hetet is várni kell.

 

Kkia logoIA – A KIA-nál is gyártási nehézségek vannak Zsolnán és Dél-Koreában egyaránt. A váltókkal kapcsolatban vannak a legnagyobb kihívások. Az automataváltós modellekre akár 12 hónapot is várni kell, manuálisak viszont 4-6 hónapon belül elérhetők. Nehezen halad a dízel motoros modellek gyártása, illetve szűkösebb az ellátás PHEV tekintetében és a Sorento és EV6 modellek terén.

 

Ttoyota logoOYOTA – A Toyota a piac egyik legerősebb szereplője volt a hybrid hajtásban, amely most az üzemanyagválság kellős közepén nagy előny lenne. De jelenleg valamennyi hybrid modellre olyan rendelési állomány gyűlt össze még 2021-ben, hogy már januárban elfogytak a 2022-es gyártási helyek. Ennek következtében már a 2023-as gyártású modellekre lehet csak számítani.

 

ford logoFORD – A Ford szintén gondokkal küzd, bár a haszongépjármű vonalon némi javulás látható, egyes típusoknál elérhető a 26-32 hetes szállítási idő. A két meghatározó típus, a Focus és a Mondeo teljesen háttérbe szorult, az előbbi áráról hónapok óta nincs információ, az utóbbi gyártása pedig megszűnt.

 

 

Milyen lehetőségeink maradtak a mostani helyzetben?

A lízingcégek, köztük a Business Lease is felkészülten várják a partnerek megkeresését. Nem csak a gyártók oldaláról rendelkeznek információkkal, hanem partnerkapcsolataik révén az autókereskedők és a vállalatvezetők igényeit és lehetőségeit is ismerik. Ennek előnye, hogy már a gyártás pillanatában látják, hogy milyen autók elérhetők és hol vannak gyártási nehézségek. Elérhető modelleknél tudják, a megrendelő pontosan mikor veheti használatba, illetve milyen felszereltségeket érdemes berakni vagy elhagyni annak érdekében, hogy az adott jármű nagyobb eséllyel megérkezzen.

 

  1. Legfontosabb az előre tervezés

Babenyecz Ákos cégautó és lízingszakértő szerint a legfontosabb az előre tervezés. Legyen szó kényelmi vagy a cég tevékenységéhez nélkülözhetetlen munkaautóról, az előre gondolkodás a jelen helyzetben mindig megtérül. A szakember hangsúlyozza, hogy egyáltalán nem kell lemondani a cégautók nyújtotta kényelemről és előnyökről, azok továbbra is elérhetők, csupán előrelátásra, tervezésre van szükség a zökkenőmentes működéshez.

Alkalmazkodva a megváltozott piaci igényekhez a lízingszerződés lejárta előtt már 12 hónappal a lízingpartner felhívja a cégvezetők figyelmét a szükséges teendőkre. Korábban ez az időszak csupán 6 hónap volt. A lízingcégek ezzel szeretnék elkerülni, hogy a partnercégek mobilitása sérüljön. Saját tulajdonban lévő cégautók esetében mielőbb érdemes felmérni a flottát, a futó autók életkorát, hogy elkerüljük a túlfutást és elértéktelenedjen a jármű, ezzel veszteséget okozva a cégnek.

Ha a cégvezető vagy a vállalatnál dolgozó flottamenedzser bizonytalan azzal kapcsolatban, hogy adott időpontban hogyan állnak a lízingszerződések, akkor kérhet időközi felülvizsgálatot is. Ebben az esetben a lízingcégek munkatársai segítenek eligazodni, hogy melyik autó hol tart a lízing folyamatban és milyen tennivalókra kell felkészülni.

Nem csupán meglévő flotta esetén érdemes előre tervezni. A cégvezetőknek érdemes arra is gondolni, hogy az elkövetkezendő időszakban nyílik-e meg olyan pozíció a cégen belül, amelyhez cégautó kapcsolódik. Érdemes átgondolni, hogy tervez-e a vállalat tevékenységbővítést, amihez munkaautóra lesz szükség, esetleg új kollégák érkezése indokolja az újabb járművek beszerzését.

 

Érdemes tehát akár 1 évre előre is átgondolni, hogy:

  • mely cégautóknak jár le a lízingszerződése
  • vannak-e a cégben túlfutott autók
  • vannak-e a cégben elöregedett, rosszabb műszaki állapotban lévő járművek
  • tervez-e a cég új pozíciót nyitni a vállalaton belül, ahol juttatásként szerepel a cégautó
  • tervez-e a cég tevékenységbővítést, amelyhez nélkülözhetetlen egy munkaautó

 

A flottafelülvizsgálati szolgáltatás lényege, hogy a cégvezetők időben fel tudjanak készülni a rájuk váró feladatokra. Időben tudjanak új autót rendelni, illetve legyen idejük megfontolni, hogy az új gépjármű beszerzése vagy a jelenlegi lízingszerződés meghosszabbítása mellett döntenek.

Kérdése van? Segítünk!

 

  1. A megfelelő cégautó beszerzésének sikere az együttműködésétől is függ

Cégvezetőként nagyon fontos szem előtt tartani, hogy a jenleg kialakult helyzetet az autókereskedés vagy lízing esetében a lízingcég egyedül nem tudja megoldani. A cégvezetők sem dőlhetnek hátra, hiszen a mostani problémás helyzetre akkor születik meg a legjobb megoldás, ha mind a két fél pozitívan, támogatólag áll hozzá. A cégvezetők részéről szükség van egyfajta vásárlói tudatosságra, tervezésre és célirányos autókeresésre, mert mindez hozzájárul ahhoz, hogy az adott vállalat mobilitása hosszútávon biztosított legyen.

A szakemberek kiemelik, hogy a jelenlegi helyzet rájuk is megnövekedett terhet ró, hiszen sokkal több időbe és energiába telik az, hogy pontos képpel rendelkezzenek és a megfelelő megoldást javasolják az ügyfélnek. Ezért például arra kérik a cégtulajdonosokat, hogy, alaposan gondolják végig, hogy mit szeretnének. Próbálják meg rögzíteni, hogy:

  • mire szeretnék használni az adott járművet – például az autó munkavégzést szolgáló vagy presztízsautó lesz-e
  • milyen kényelmi és felhasználói szempontok fontosak az autóval kapcsolatban
  • milyen lesz az autó futásigénye
  • hol fogják használni (pl. zömében városban rövid utakon, vagy autópályán, esetleg terepen)
  • milyen egyéb, speciális elvárásaik vannak az autóval kapcsolatban.

 

Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni cégautó konfigurálás előtt? A lenti grafikán összeállított kilenc pont segítséget nyújt a cégautó kiválasztásához.

 

cégautó választási útmutató

 

Cégautó kategóriák

A  mini autó kategória

B  kisautó kategória

C  alsó-közepes (kompakt) autók

D  középkategóriás autók

E  felső-közép kagtegóriás autók

F  luxus autók

S  sport kocsi kategória

M  crossover, hobbiterepjáró kategória

J  SUV, terepjáró kategória

 

A változó piacra való tekintettel érdemes a meglévő cégautószabályzatot frissíteni, hiszen egyes modellek, felszereltségek megszűntek vagy nem elérhetőek illetve a beruházási limitek is jelentősen emelkedtek az elmúlt évben.

 

Nincs cégautószabályzata? Itt letölthet cégautószabályzat útmutatót.

download

 

Ha a cégtulajdonos a fenti pontokat végiggondolva keresi fel a lízingcég munkatársát vagy közvetlenül a kereskedést, akkor a szakemberek sokkal hatékonyabban és gyorsabban fognak a számára megfelelő járművet találni. Az előzetes felmérés után olyan ajánlatot tudnak adni, amely a cég számára a legoptimálisabb megoldást jelenti a mobilitás fenntartása érdekében.

 

  1. Legyünk nyitottak a kompromisszumokra

A jelenlegi piaci helyzet megköveteli a cégvezetőktől és a lízing cégektől is a kompromisszumok iránti nyitottságot. Ha olyan felszereltségű vagy műszaki paraméterű autót szeretnénk, ami jelenleg sehol sem kapható, akkor nincs más megoldás, mint gyártásból rendelni gépjárművet. A gyártásból rendelt autók szállítási ideje azonban extrém hosszú is lehet. Vannak olyan modellek, ahol a teljes 2022-es gyártói kapacitást lekötötték már 2022 januárjában. Ennek következtében a most megrendelt autót legkorábban 2023-ban teszik gyártásba.

Mindig található azonban a piacon olyan modell, amely felszereltsége és műszaki paramétere alapján optimális alternatívát biztosíthat a cég számára. Sok esetben ezek az alternatív megoldások költséghatékonyabbak is lehetnek.

A Business Lease beszerzői csapata, az importőrökkel folytatott folyamatos konzultációnak köszönhetően, naprakész információkkal rendelkezik a pillanatnyi rendelési állapotokat illetően. Igény esetén szívesen felmérik a cég igényeit és személyre szabott tanácsot adnak, amelynek keretében figyelembe veszik a rendelhető vagy készletes modelleket, illetve a gyártói kapacitásokat.

A bérautó arra is megoldást nyújthat, a cégvezető úgy dönt, hogy megvárja az általa kiválasztott autót. Ez a konstrukció ugyanis garantálja a maximális rugalmasságot, legyen szó 1 hónapos vagy akár 1 éves periódusról.

 

Autóhiány esetén meghosszabbítható a lízingszerződés?

Amennyiben a cégvezető nem talál számára megfelelő gépjárművet, vagy nem tervezi lecserélni a meglévő flottáját, abban az esetben lehetősége van a lízing szerződés hosszabbításra. A lízingszerződés meghosszabbítását minden esetben egy előzetes felmérés és egyeztetés előzi meg. Hosszabbításra ugyanis csak abban az esetben van lehetőség, ha az adott autó kondíciói nem szélsőségesek, vagyis az autó nem túl öreg, illetve nem futott túl sokat.

Amennyiben cégvezetőként a lízingszerződés hosszabbítása mellett döntene, akkor mindenképpen kérjen személyre szabott tanácsot azzal kapcsolatban, hogy melyek azok az autók, amelyeket nem érdemes megtartani, illetve melyek azok, amelyek esetében még elfogadható a hosszabbítás.

 

Saját cégautónk és a túlfutás

A szakemberek felhívják a figyelmet arra, hogy az ügyfél szempontjából is fontos átgondolni, hogy megéri-e a hosszabbítás. Ha ugyanis a cég hagyja elöregedni a flottát, vagyis mindig csak hosszabbít, akkor ez a folyamat egy idő után azt eredményezheti, hogy egyre többször fognak kiesni az autók a forgalomból. Különösen igaz lehet ez a nagy futású gépjárművekre. Egy öreg vagy túl sokat futott flotta esetén érdemes megfontolni a cserét, mert hosszú távon a vállalatnak több kára származhat abból, hogy a flottájának egy része folyamatosan a szervizben áll. A kieső autók negatívan hatnak a mobilitásra, így a cég megbízhatósága és megítélése sérülhet.

 

Összegzés

Nézzük meg még egyszer röviden, hogy a jelenlegi autópiaci helyzetben vezetőként milyen lehetőségek állnak a rendelkezésre ahhoz, hogy a cég mobilitása biztosítva legyen.

A Business Lease szakértő munkatársa 3 fő területet jelölt meg:

 

  1. Előre tervezés

Cégvezetőként a jelenlegi helyzetben a legfontosabb dolog az előre tervezés. Legyen szó kényelmi vagy a cég tevékenységéhez nélkülözhetetlen munkaautóról, az előre gondolkodás a jelen helyzetben mindig megtérül.

 

  1. Konkrét igény felmérés

Ezt a fentiek alapján át kell szerkeszteni nem csak lízinges ügyfeleknek, hanem mindenkinek, aki cégautót vesz, esetleg kitérni egy mondatban a lízingre:

A cégautó beszerzésének sikere egyaránt függ a cégautót igénybe vevő ügyfél és a cégautót beszerző cég hozzáállásától. Fontos, hogy mind a két fél támogatólag álljon az ügylethez, mert csak így lesz a végeredmény mindenki számára optimális. A megfelelő cégautó megtalálásához szükség van egyfajta vásárlói tudatosságra, tervezésre és célirányos autókeresésre. Csak így biztosítható hosszútávon az adott vállalkozás mobilitása.

A lízingcégek pontosan látják az autópiac alakulását, és a pontos igények meghatározása után képesek a legoptimálisabb megoldást kínálni a cégvezetők számára.

 

  1. Nyitottság a kompromisszumokra

A cégvezetők részéről szintén fontos, hogy legyenek nyitottak a kompromisszumokra. A Business Lease is számtalan kedvező lehetőséget kínál, amelyekkel a mostani kellemetlenségek gond nélkül áthidalhatók. A szakemberek a meglévő tapasztalataik alapján pontosan látják, hogy milyen alternatív megoldások érhetőek el a piacon, és abban is segítenek, hogy az

Lépjen velünk kapcsolatba

Hoppá! Az űrlap nem található.