Cégautó áfa visszaigénylés 2022
Egy cég autóbérlés esetén két lehetőség közül választhat:
- a céges autó üzleti célra történő használatának arányában igényli vissza az ÁFA-t, és ehhez útnyilvántartást vezet
- átalány alapú adózást választ, amely során nem szükséges útnyilvántartást vezetni, viszont ebben az esetben maximum 50%-ot tud visszaigényelni
A két megoldás között az segít dönteni, hogy a céges autót milyen arányban használják üzleti célokra.
Útnyilvántartással vagy anélkül?
Az ÁFA törvény alapján a céges használat mellett személygépjárművek bérleti díját terhelő ÁFA 50%-a levonható akkor is, ha erről nem vezetünk tételes útnyilvántartást. Az elmúlt években jelentős tapasztalat gyűlt össze ezzel kapcsolatban. Az elsőre befutónak gondolt „50%-os ÁFA átalány” megoldás viszont nem vált a magyarországi cégek körében igazán elterjedtté. Nézzük meg, mi ennek az oka.
A Business Lease, a több ezres cégautó flottakezelő tapasztalata szerint a cégek az autójukat nem magáncélra, hanem üzleti célra használják. Felmérésünk alapján minden megtett 100 km-ből 73 km üzleti használat. Tehát hiába tűnt az első időben vonzónak a módosított ÁFA törvény személygépkocsik bérbevételére vonatkozó pontja. (2007. évi CXXVII. Törvény 124. §). A gyakorlat valójában azt mutatja, hogy a cégautók nagy részében nem éri meg ezt a formát választani, és érdemes továbbra is a jól bevált útnyilvántartást vezetni. De azért nem ilyen egyszerű a megoldás, ha a cégünkre szabott legjobb megoldást szeretnénk kiválasztani.
Mikor érdemes az 50%-os átalányt választani?
Az 50%-os átalány adózás azt jelenti, hogy az autók bérleti díjának 50%-a levonható akkor is, ha erről nem vezetünk részletes útnyilvántartást, hanem más módon igazoljuk az üzleti célú felhasználást. Az ÁFA törvény értelmében már a személygépkocsi legminimálisabb üzleti célú használata is lehetővé teszi az 50%-os átalányadózás igénybevételét, amelyet akár egy egyszerű írásos anyaggal (pl. egy e-maillel) is alátámaszthatunk.
Abban az esetben tehát, ha a cégtulajdonos, illetve a munkavállaló munkába járásra, megbeszélésre és egyéb ügyek intézésére is használja a cégautót, akkor megéri az átalányadózást választani, hiszen ezzel kiváltható az a bonyolult adminisztrációs folyamat, amit az állandó útnyilvántartás vezetése jelent.
Mikor érdemes mégis az útnyilvántartást vezetni?
Ha a cég a cégautókat kizárólag üzleti tevékenység céljából használja, akkor a céges használat jelentősen meghaladja az 50%-ot, így még akkor is érdemes az útnyilvántartást választani, ha ez nagyobb adminisztrációs teherrel jár, hiszen így akár az ÁFA 100%-a is visszaigényelhető.
Amennyiben a cégautót 100%-ban magáncélra használják, akkor természetesen a cég nem élhet az adólevonási joggal. De ne felejtsük, hogy már a legcsekélyebb mértékű céges használat, amelynek igazolásához akár egy e-mail is elegendő, elérhetővé teszi számunkra az 50%-os átalányadózás lehetőségét. Érdemes mérlegelni!
Autólízing ÁFA visszaigénylés céges flottánál
Mi történik akkor, ha több cégautót, vagy egy nagyobb flottát lízingelünk? Sok esetben egyes autóink folyamatosan munkában vannak, míg a többi csak “bejáró” autó, tehát vegyes flottát üzemeltetünk.
Az adóhatóság tájékoztatója szerint, nem kell mindegyiket azonos módon kezelnünk pénzügyi lízing ÁFA levonás szempontjából. Lehetőségünk van az egyedi döntésre. Meghatározhatjuk, melyiknél használjuk az 50%-os átalányt, melyiknél pedig az útnyilvántartás vezetését.
Tehát érdemes külön bontani a flottánkat cafeteria juttatású cégautókra és munkaautókra. A munkaautóknál megéri folytatni az útnyilvántartás vezetést. Például a szerviz kocsiknál vagy az üzletkötői / kereskedői autóknál, hiszen itt az üzleti célú használat általában jelentősen meghaladja az 50%-ot. Míg a béren kívüli juttatásként nyújtott vezetői cégautók használóinak könnyíthetünk az adminisztrációs terhein az ÁFA-átalány bevezetésével.
Az alábbi megkülönböztetéseket tehetjük céges autó használat esetén:
- Tisztán magáncélú használatot, amikor kizárólag magáncélra használjuk az autót, ebben az esetben egyáltalán nem lehet élni az ÁFA-levonási joggal,
- Tisztán üzleti célú használatot, amikor szinte csak üzleti célra használjuk az autót, így érdemes az útnyilvántartást választani, hogy a lehető legnagyobb mértékben visszaigényelhessük az ÁFA-t,
- Vegyes célú használatot, amikor választhatunk a pontos útnyilvántartás és az átalányadózás között annak megfelelően, hogy milyen arányú az üzleti célú használat,
- Vegyes célú, átterheléses használatot, ami azt jelenti, hogy az alkalmazottunknak kiszámlázzuk a céges autó díját a magánhasználat arányában.
Nagyon fontos, hogy vegyes flotta esetén a szerződésben, illetve a számlán rendszámonként megkülönböztetve jelenjenek meg a havidíjak. Ennek megfelelően amennyiben az egyik autót nagyobb százalékban használják üzleti célokra, akkor annál értelemszerűen érdemes megmaradni a pontos útnyilvántartásnál, míg a másik autóknál alkalmazhatjuk az átalányadózást.
A cégautóadóról összegyűjtöttük a lényeges információkat és tippeket.
Business Lease tanácsa a lízingdíj ÁFA visszaigénylésre
Feltételezve, hogy a céges autót többnyire üzleti célokra használjuk: az úgynevezett ÁFA átalánynál magasabb – ideális esetben akár 100%-os – ÁFA levonást is elérhetünk. Ehhez viszont szükséges a pontosan vezetett útnyilvántartás és a kizárólagos céges használat.” Konkrét példát nézve, egy drágább lízingelt cég autónál pl Volvo XC60-nál 200 000 Ft-os havidíjnál, 90%-os céges használat mellett akár évi 260 000 Ft megtakarítást is elérhetünk, ha tovább vezetjük a macerás útnyilvántartást.
Cégautó kérdésben tájékozódhat a cégautó különböző finanszírozásról szóló cikkünkben.
ESETTANULMÁNY
Cég: magyarországi multinacionális vállalat (DIY szektor);
Cégautó flottaméret: 80 -100 cégautó
Finanszírozási forma: 95% operatív lízing; 5% saját tulajdon
A fent említett cég autó flottájának 70%-a béren kívüli juttatású cégautó. Főként felső- és középvezetők juttatási csomag részeként használják ezeket a járműveket nagyrészt magán célú használatra.
Jó tudni! A munkavállaló lakóhelye és a munkavégzés helye közötti gépkocsihasználat magáncélú használatnak minősül, mivel a munkavégzés helyén való megjelenés a munkavállaló kötelezettsége. Kivétel: ha a munkavégzés helye (üzleti partner) közelebb van a munkavállaló lakóhelyéhez, mint a munkáltató székhelyéhez, telephelyéhez.
Ennél a vállalatnál az autó flotta 16%-át használják rendszeresen üzleti célra, a maradék 84% cafeteria jellegű juttatásban van. Ha köteleznék az cégautóhasználókat az útnyilvántartás folyamatosan vezetésére, a lízingdíj ÁFA összegét visszaigényelhetnék az üzleti használat arányában. A partnerünk esetében a pénzügyi forecast alapján, ez csupán 0,2%-kal csökkentené a költségeket, viszont az adminisztrációs terhek többszörösére nőnének.
Ráadásul a korábbi tapasztalatok alapján a cégautót használó munkavállalók pontatlanul töltötték ki az útnyilvántartást és a leadások is folyamatosan csúsztak. Így ez a cég kiküszöbölve a felesleges adminisztrációt, központilag az „50%-os adó-átalányt” választotta.
Számukra az átalány a legésszerűbb megoldás, az egyetlen elvárás az cégautó használó felé, hogy legalább egy üzleti utat igazoljon havonta.
További cikkeink.