Az európai járművásárlók növekvő érdeklődést mutatnak az elektromos autók iránt. Az európai piacon összesen 173 200 villanyautót regisztráltak 2019 első félévében. Ez 84% -kal magasabb, mint a 2018. első félévben.A növekedést részben a dízelmotorok démonizálása magyarázza, másrészt az olcsóbb új modellek bevezetésének is köszönhető. Szakértő elemzők szerint az elektromos piac térnyerése tovább folytatódik, sőt a második félévben várhatóan még jobban felgyorsul. Az autógyártók is osztják a kedvező piaci várakozásokat. Ezt támasztja alá a most megjelenő számos új elektromos modell is. A Volkswagen hamarosan piacra dobja az első teljes elektromos modellt, az ID 3-t; a Mercedes EQC (SUV) is nemsokára elérhető lesz; a Fiat bejelentette az elektromos 500-t ; a Peugeot bemutatja a vadonatúj Peugeot 208 elektromos változatát; és Kína is bevezet jó néhány elektromos modellt.A 2019 első félévében regisztrált erőteljes növekedés két fő tényezőnek köszönhető: Kína elkötelezettsége az elektromos hajtás mellett, és a Tesla szárnyaló értékesítése a Modell 3-nak köszönhetően. Természetesen a most kínált szélesebb modellválaszték több lehetőséget kínál az ökotudatos (hazánkban az ökotudatos vastagabb pénztárcájú) vásárló számára.
Az elektromos járművek népszerűbbek Kínában, mint valaha. Az első félév értékesítési száma 430 700 eladott elektromos autó. Míg a hagyományos hajtású autó értékesítés 12%-kal csökkent, a tiszta elektromos autók iránti kereslet 111% -kal növekedett.[caption id="attachment_3596" align="aligncenter" width="450"]
Forrás: JATO[/caption]Sok kisebb európai piacon viszont nem kecsegtetőek a villanyautó értékesítési eredmények. Ennek ellenére az elektromos autók körül továbbra is pozitív hangulat érzékelhető. Összességében növekvő piacról beszélünk, és mint ilyen, a havi növekedés általában jelentős. Viszont az látható, hogy ha a növekedési ütem nem gyorsul fel jelentősen, akkor a kedvező trendek ellenére a villanyautó továbbra sem tud nagyobb szeletet szakítani a tortából.[caption id="attachment_3594" align="aligncenter" width="474"]
Forrás: JATO[/caption]Magyarország 1%-os értékkel a középmezőnyben van, részesedésben megelőzve Nagy-Britanniát és Spanyolországot.
A Tesla Model 3 jó példa, hogy a magas ár ellenére az elektromos autó népszerű a piacon. A Tesla mintegy 134 300 darabot értékesített 2019 első félévében, és ezzel a teljesítménnyel messze a világ legkelendőbb elektromos járműve. Az Egyesült Államok mellett, ahol az összes eladott Tesla 57%-a talál gazdára, Európában és Kínában is jól teljesít a prémium közepes méretű szedán. Európában eddig 37 500-an regisztráltak elő az új Model 3-ra, így a Renault Zoe-t megelőzve a Tesla a legkelendőbb villanyautó Európában. Kínában az összesítések alapján eddig 16 300 Teslát adtak el, amivel Kína a Tesla második legnagyobb piacává vált, és a Tesla is felkerült a kínai top tíz elektromos autós listára.[caption id="attachment_3601" align="aligncenter" width="440"]
Forrás: JATO[/caption]A Model 3-nak a sikere kulcsfontosságú a márka pénzügyi stabilitásához, mivel a Tesla továbbra veszteséges lett a második negyedévben. Elon Musknak még sok Model 3-at el kell eladnia a tengerentúli piacokon, mivel az USA elektromos autó piaca közel van a csúcshoz, így ott a kereslet várhatóan csökkenni fog.A Tesla Model 3 nem az egyetlen elektromos modell, amely növeli az EV értékesítést. Ha az amerikai szedánt nem számoljuk, az útratételek így is 45% -kal növekedtek világszerte, köszönhetően Hyundai Kona, az Audi E-Tron, a Jaguar I-Pace és a Kia Niro kirívó értékesítési volumenének (mind SUV-k!), bár meg kell említeni, hogy a Renault Zoe, a BMW i3 és a Volkwagen e-Golf is szépen teljesített az elmúlt időszakban.[caption id="attachment_3593" align="aligncenter" width="494"]
Forrás: JATO[/caption]Az elektromos autó használók továbbra is ugyanazokkal a problémákkal szembesülnek, mint korábban: a járművek meglehetősen drágák (még Kínában is), az infrastruktúra még nem áll készen, és még mindig lehetne nagyobb a hatótávolság. Ez megmagyarázza, hogy világszerte miért csak egy szűk szegmens választ elektromos autót. Számos országban (lásd USA, Magyarország) az ösztönzők ellenére globális piaci részesedésük alacsony. Világszerte minden eladott 100 járműből kevesebb mint 2-nél teljesen elektromos hajtású a motor.Cikk forrás: JATO