A tartós bérlet vagy másnéven operatív lízing a legtöbb vállalkozás számára költséghatékony megoldás. Azonban problémát jelenthet a megfelelő flottakezelő kiválasztása, és utólag derül ki, hogy a lízing díj mellett sok fontos tényezőt nem mérlegeltünk megfelelően a lízingcég kiválasztásakor.A következő pontokban tanácsot adunk, mire érdemes figyelni és milyen lépéseket szükséges elvégezni, hogy három – négy évig elégedett autóhasználók lehessünk egy alaposan kiválasztott flottakezelő gondoskodó szolgáltatásában.
Ha tartós bérletben gondolkozik, tudnia kell, hogy hosszú távra kötelezi el magát jelentős szerződéses összeg mellett. Ez általában három vagy négy évet jelent a választott lízing futamidő függvényében. Ezért nem mindegy, hogy melyik flottakezelő cég szolgáltatását választja a magyar piacról.Jelen pillanatban 4-5 nemzetközi flottakezelő, 2-3 magyar nagyobb flottakezelő és számtalan kisebb cég osztozik a hazai piacon. A nagy flottakezelők nagyobb szeletet képviselnek a hazai piacból, ez számokban az összes magyar kezelt cégautó 86%-át jelenti.Fontos, hogy tájékozódjon, melyik flottakezelő, milyen szolgáltatást kínál. Az alapszolgáltatásokon túl milyen opciós lehetőségek vannak. Ebben a tekintetben elég változatos képet mutat a hazai piac a prémium szolgáltatóktól a fapados változatokig.A flottakezelő cégek honlapjának böngészésén túl nézzük át a pénzügyi mutatókat is. Érdemes első körben a jól működő, stabil háttérrel rendelkező flottakezelőket leszűrni, hiszen hosszú távon ők tudnak megbízható tartós bérlet szolgáltatást nyújtani.Előnyt jelent a nemzetközi környezet és több országos képviselet. Multinacionális háttér garantálja a minőségi standareket, nem beszélve a tapasztalatról. Nem mindegy, hogy egy flottakezelő pár száz autót kezel vagy 50 000-t.
A tartós bérlet általában a teljes futamidőre fix havidíjat jelent.A szerződéskötés előtt kérdezzünk rá, milyen konstrukciók lehetségesek a lízingcégnél. A finanszírozási ajánlatok között előfordulnak fix és változó kamatozású termékek egyaránt, forint vagy deviza alapon. Változó kamatozásnál a kamatköltséget negyedévente felülvizsgálják a hazai vagy nemzetközi kamatlábak alapján. Fix kamatozású termékeknél a kamatköltséget a szerződés időtartamára rögzítik.A futamidőt célszerű a jármű optimális használhatósági idejéhez igazítani, ez jellemzően 3–4 év szokott lenni.
Szerződéskötés előtt ellenőrizzük, hogy a tartós bérlet a havidíja tartalmazza a fenntartási költségeket: az adókat, a karbantartási költségeket, a biztosítást. Az üzemeltetés és a karbantartás kockázatát a lízingcég viseli. Ha szeretne többet tudni a cégautó ÁFA visszaigénylésről.
Mielőtt felvesszük a kapcsolatot a kiválasztott flottakezelő cégekkel és elindítjuk a lízingajánlat folyamatát, gondoljuk végig, milyen cégautóra van szükségünk, és mire ad lehetőséget a cégautó szabályzatunk."A Business Lease tapasztalatai szerint magyarországi vállalkozások csupán 28%-a rendelkezik cégautó szabályzattal."A cégautó szabályzat (Car Policy) tisztázza az üzemanyagfogyasztást és – elszámolást, a magáncélú használatot, futásteljesítményt, felelősséget, elszámolásokat és még sok minden más. Cégautó szabályzat ugyan útmutatást nyújt és keretet biztosít, de ennek hiányában is meg lehet oldani a beszerzési folyamatot.Tisztázni kell, pontosan milyen feladatot szánunk a cégautónak:
Nagyon egyedi felszereltséget, színt, belső kialakítást nem preferálják a lízingcégek.
Gondoljuk végig, milyen alap és kiegészítő lízing szolgáltatásokra van feltétlenül szükségünk, melyek, amelyek segítenék a működésünket. Összeállítottunk egy listát, ami segít a választásban. Az extra szolgáltatásokról részletesen itt olvashat.
Sok cégvezető azért kerüli az autó lízinget, mert kockázatosnak tartja. Érdemes megbízható, tapasztalt, már rég piacon lévő flottakezelőt választani, akik leinformálhatóak.
A Business Lease közel 30 éve van jelen a lízing piacon, az AutoBinck Csoport tagjaként pedig több mint 100 éves autóipari tapasztalattal rendelkezünk. Összesen több mint 50 000 autót kezel Európában.
Kérjünk bátran referenciákat, beszélgessünk más ügyfelekkel, akik hasonló flottamérettel bírnak.Kérdezzünk rá:
Nem győzzük hangsúlyozni, egy megfelelően megválasztott, szakértő partnerre van szükség a kölcsönösen előnyös együttműködéshez.
A lízingbe vevők több, mint fele elsősorban és kizárólag az autó havi lízingdíjára kíváncsi, a döntésnél kizárólag ezt az egy szempontot veszi figyelembe. Jellemzően ebbe a hibába nemcsak kis és közepes vállalkozások, de leggyakrabban multinacionális cégek esnek bele.
Fontos, hogy ne csak a bérleti díjakat hasonlítsuk össze, mindig a teljes ajánlat ár-értékarányát vizsgáljuk a szolgáltatásokkal és az általános szerződési feltételekkel együtt.
Teljeskörű operatív lízing esetében általában a következő elemeket tartalmazza:
A tartós bérlet lejártával az autó a lízingcég tulajdonában marad. A lízingbe vevőnek csak át kell ülnie a kiválasztott új lízingelt autóba és tovább fizetni a bérleti díjat, így 3-4 évente új autót használhatunk.A leadásnál az állapotfelmérés kényes pontja a szerződésnek. Magyarországon két megbízható cég végez autó állapotfelmérést (SGS és DEKRA). Az általuk meghatározott cégautó átvételi útmutató az irányadó az „elfogadható és nem elfogadható sérülések” esetében.
Ha a lízingajánlatot olyan flottakezelőtől kapta, aki egy másik állapotfelmérővel áll kapcsolatban, érdemes gyanakodni, hogy nem biztos lesz szavahihető a leadási dokumentum és a csatolt utólagos számla.
A Business Lease flottaautók felmérését az SGS végzi, és a tartós bérlet végén elszámolásra csak abban az esetben kerül sor, ha a lízingelt autó az előre rögzített feltételeknek nem felel meg. A Business Lease a szerződés kezdetekor garantálja a maradványértéket (a lízingelt autó értéke a tartós bérlet futamidő végén), A maradványérték nem a lízingbe vevőnek, hanem nekünk, flottakezelőnek jelentenek kockázatot. A használót nem érinti, hogy a bérlet végén milyen áron lehet eladni cégautót. Nem minden flottakezelőnél ez a gyakorlat, érdemes az külön vizsgálni.Elérhető operatív lízing ajánlataink