17.10.2022
No items found.

Céges autó üzemanyag szabályozás Magyarországon 2022

Üzemanyag szint

Az orosz-ukrán háború kedvezőtlen hatásaival, az elszabaduló energiaárakkal és a százhalombattai kőolajfinomító karbantartási munkálataival magyarázta a kormány, hogy 2022. július 30-án, déli 12 órától korlátozzák azoknak a körét, akik hatósági áras üzemanyagot tankolhatnak. Nézzük, hogy hogyan érinti ez a korlátozás az autó-, köztük különösen a cégautó tulajdonosokat és használókat!

A hazai üzemanyagár alakulása az elmúlt években

Magyarországi üzemanyag változás

A magyar kormány 2021. november 11-én bejelentette, hogy 480 forinton rögzítik a normál benzin és a gázolaj árának felső határát. Az intézkedés 2021. november 15-én lépett életbe, vagyis attól kezdődően a benzinkutaknak ezen a rögzített áron kellett értékesíteni az említett üzemanyagokat.A lépés annak ellenére meglepetést okozott, hogy a miniszterelnök korábban beszélt a befagyasztás lehetőségéről.

Kezdetben a hatósági árat 3 hónapra tervezték, de azóta már többször meghosszabbították. A 2022. február 15-én lejáró benzinár-stop időtartamát először 2022. május 15-ig, majd pedig 2022. július 1-ig tolták ki. Időközben június közepén úgy döntött a magyar kormány, hogy az intézkedést 2022. október 1-ig hosszabbítja meg, de ez a dátum is változott. A jelenlegi szabályozás szerint az üzemanyagár-stop 2022. december 31-ig biztosan életben marad.

2022. februárjától a kormány nem csak a benzin és a gázolaj kiskereskedelmi árát, hanem a nagykereskedelmi árat is 480 forintban maximalizálta. Ez a döntés meglehetősen nehéz helyzetbe hozta a magyarországi nagykereskedő cégeket.Az első bejelentés óta eltelt idő alatt nem csak az árstop időtartama, hanem a szabályozás részletei is jelentősen változtak.A kormány 2022. május 27-étől korlátozta azoknak a körét, akik 480 forintos üzemanyagáron tankolhatnak. Ennek értelmében a befagyasztott ár május 27-től már csak a magyar rendszámú autókra vonatkozott. Az intézkedést azzal indokolták, hogy szeretnék elejét venni az úgynevezett benzinturizmusnak azért, hogy biztosítani tudják az elegendő készletet Magyarországon. A döntés következtében tehát a külföldi rendszámmal közlekedő autók csak piaci áron tankolhattak, illetve a benzinkutakon is a piaci ár került feltüntetésre.A benzinkutakra jelentős teher hárult emiatt, hiszen minden tankolás esetében meg kellett vizsgálniuk, hogy az adott jármű jogosult-e a kedvezményes üzemanyagárra vagy a piaci áron kell számolniuk. A jogosultságot a magyar rendszámú autótulajdonosok a forgalmi engedély bemutatásával tudták igazolni, annak hiányában kénytelen voltak a teljes árat fizetni.A megfelelő mennyiségű készlet biztosítása érdekében a MOL 2022. március 2-ától üzemanyag korlátozást vezetett be. Ennek következtében egy tankolás alkalmával maximum 100 liter üzemanyag vásárolható a 480 forintos, kedvezményes áron. Nagy teljesítményű benzinkutakon ekkor még a megengedett tankolási mennyiség 500 liter volt. 2022. június 24-től 50 literre csökkentették az egy nap megvásárolható üzemanyag mennyiségét a hazai benzinkutakon.

Európai üzemanyagár országonként

forrás: rhinocarhire.com

Az üzemanyagárak alakulás Európában

Az orosz-ukrán háború hatására jelentős üzemanyagár-emelkedés figyelhető meg egész Európában. A helyzetet súlyosbítja, hogy a koronavírus-járvány elmúltával elkezdett ugrásszerűen növekedni a kereslet, ami szintén az árak emelkedését okozta.Európában a szakemberek úgy látják, hogy lassan kezd visszatérni az 1973-as olajválság időszaka. A jelenlegi állás szerint az észak-európai országokban kell a legtöbbet fizetni az üzemanyagért.Az Európai Unió tagállamai eltérően reagálnak a megváltozott helyzetre. A Magyarországon bevezetett ársapkát nálunk csak azok az európai uniós állampolgárok vehetik igénybe, akik olyan tagállamból jönnek, ahol szintén meghatároztak egy rögzített árat az üzemanyagra.Németországban úgy próbálják az embereket takarékosságra bírni, hogy támogatják a havibérleteket, így kedvezményesebben juthatnak hozzá a lakosok, valamint csökkentették az üzemanyagra kivetett adót. Németország mellett még Franciaország, Olaszország és Bulgária tett hasonló lépések az adózás kapcsán.Bár Horvátországban és Szlovéniában a Magyarországéhoz hasonló üzemanyagár befagyasztás történt, azonban ezekben az országokban magasabb áron rögzítették a felső határt.

Üzemanyagár országonként

2022.10.03. forrás: rhinocarhire.com

Melyik járművekre vonatkozik jelenleg a magyar hatósági áras üzemanyag szabályozás?

Ahogy korábban említettük nem csak az üzemanyagár-stop időpontja és megvásárolható mennyiség aránya változott, hanem egyéb részletszabályok is. A legutolsó szabályozást a 2022. július 30-én megjelent kormányrendelet tartalmazza, amelynek értelmében az üzemanyag már nem hatósági áras termék, ha azt:

  • külföldi rendszámú jármű,
  • a forgalmi engedély szerint nem természetes személy által üzemeltetett jármű, illetve
  • nem az üzemanyagtöltő állomáson töltött jármű üzemanyag tankjának töltése céljából értékesítik.

Vagyis a fent említett kategóriába tartozó járművek 2022. július 30. déli 12 órától nem tankolhatnak a kedvezményes, 480 Ft-os áron.A szigorítás alól kivételt jelentnek a taxik és a mezőgazdasági gépek.A kedvezményre való jogosultságot az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője vagy képviselője ellenőrizheti. Ehhez szükség esetén be kell mutatni a forgalmi engedélyt, meg kell adni a gépjármű rendszámát, gyártmányát, típusát, színét és üzembentartóját. Az ellenőrzés után, ha minden feltételnek megfelelünk, akkor a tankolt üzemanyagot hatósági áron számlázzák ki a részünkre. Ennek hiányában mindenkinek a piaci árat kell megfizetni.Bár a rendelet egyértelműen a forgalmi engedélyszerinti üzemeltető személyéhez köt a hatósági ár alkalmazhatóságát, a hírekben többször is tévesen hangzott el, hogy a jármű tulajdonosát kell figyelembe venni.

Speciális esetek, amelyek magyarázatra szorulnak

A kormányrendelet megjelenése után számos speciális eset merült fel, amelynek értelmezésében szeretnénk segíteni önnek.

Mi a helyzet, ha egyéni vállalkozó szeretne tankolni?

A jogszabály értelmében tehát csak azokat a járműveket lehet hatósági áron megtankolni a hazai benzinkutakon, amelyek üzembentartója a forgalmiengedély szerint magánszemély.Rögtön fel is merülhet a kérdés, hogy egyéni vállalkozók esetében hogyan kell értelmezni a szigorítást.Az egyéni vállalkozó a törvény értelmében természetes személynek minősül, ennek megfelelően ha ő vásárol egy autót, akkor a tulajdonában lévő járművet magántulajdonnak kell tekinteni. Ha azonban a gépjárművet egyéni vállalkozóként vásárolta és a forgalmi engedélyben szerepel a személyneve után az „ev”, mint egyéni vállalkozó jelzés, akkor ő sem tankolhat kedvezményes áron.Sokakban felmerült emiatt a gondolat, hogy egyéni vállalkozóként a vállalkozás tulajdonában lévő autó üzembentartójának a járművet használó munkatársat nevezik meg. Az, hogy ez a megoldás mennyire jogszerű egyelőre nehéz megmondani. A szakemberek azonban felhívják a figyelmet arra, hogy adott esetben az átírás és a gépjármű vállalkozásból való kiemelése olyan adminisztratív terhekkel járhat, hogy egyáltalán nem biztos, hogy megéri. Egyrészt azért, mert hosszadalmas a folyamat, és lehet, hogy időközben megszűnik a hatósági áras üzemanyag, másrészről pedig azért, mert a munkatársra átíratott járművel kapcsolatos események számos félreértésre adhatnak okot a későbbiekben.

Mi a helyzet a bérelt autókkal?

A bérelt autók esetén már nem ennyire egyszerű a helyzet.Ha magánszemély bérel autót, akkor neki akkor is piaci árat kell fizetni az üzemanyagért, ha amúgy magáncélra használja a járművet. Ennek oka, hogy a jogszabály értelmében az adott gépjármű üzembentartóját kell alapul venni, ami ezekben az esetekben nagy valószínűséggel a bérbeadó cég lesz.

Mi a helyzet a motorokkal?

Számos esetben előfordul, hogy a cégek motorokat használnak tevékenységük végzése során. A jogszabály értelmében azok a motorosok, akik magánszemélyként üzemeltetik a motorukat, továbbra is tankolhatnak kedvezményes áron. De a céges motoroknak már piaci áron kell tankolniuk.Érdemes szem előtt tartani, hogy a jogalkotók külön kitértek arra, hogy kannába üzemanyagot tölteni továbbra is csak piaci áron lehet. Ilyen esetben nem számít az, hogy a benzinkúton lévő jármű üzemeltetőjeként ki van megnevezve.Sajnos azonban mivel az ellenőrzés során a benzinkutak a forgalmi engedély alapján döntik el a jogosultságot, az 50 köbcentinél kisebb motorosok nehéz helyzetben vannak. Ők ugyanis nem rendelkeznek forgalmival, így előfordulhat, hogy egyes kutakon engedélyezik számukra a hatósági ársapkás tankolás, míg a másikon nem.

Mi a helyzet a nagy méretű mezőgazdasági gépekkel?

A 2022. július 30-án megjelent kormányrendelet úgy fogalmaz, hogy a taxik és a mezőgazdasági járművek továbbra is tankolhatnak kedvezményes, hatósági áras üzemanyagot. Azonban, ha alaposabban átolvassuk és értelmezzük a szöveget, akkor kiderül, hogy csak azokra a mezőgazdasági gépekre igaz ez az állítás, akik méretüknél fogva alkalmasak arra, hogy közvetlenül a benzinkúton tankoljanak.A nagyobb agrárgépek – a méretük miatt – eddig is csak nagynyomású kutakon vagy saját telephelyen, saját tartálykocsiból tudtak tankolni, így számukra eddig sem és ezután sem lesz elérhető a hatósági üzemanyagár.

Milyen üzemanyag szabályozás vonatkozik a cégautókra?

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal adatai szerint 2016 és 2020 között jelentős mértékben növekedett a cégautók száma Magyarországon. Míg 2016-ban csak 219 ezret tartottak nyilván, addig 2020-ra ez a szám 266 ezerre emelkedett. Ez a tendencia az elmúlt 2 évben is növekvő értéket mutatott.2022. július 30-a előtt a lízingelt cégautókra is érvényes volt a hatósági áras üzemanyag. A törvényváltozás következtében azonban 2022. július 30-a után a lízingelt céges autók esetében sincs lehetőség kedvezményes, 480 Ft-os üzemanyag tankolására, hiszen az üzembentartó ezen járművek esetében már nem magánszemély, hanem cég lesz.

Mit tehetnek ilyen helyzetben a cégtulajdonosok?

Mivel a cégtulajdonosoknak nincs ráhatásuk az árváltozásra, ezért csak a felhasznált üzemanyagmennyiséggel tudnak takarékoskodni. Számos nagy cég esetében vezettek be korlátozó intézkedéseket, azonban emellett fontos lehet a munkatársak figyelmének felhívása az üzemanyaggal való egyéb takarékoskodási módokra.Ennek érdekében érdemes lehet átnézni a cégautószabályzatot, és ha eddig nem tartalmazott ilyen irányú elvárásokat, akkor szükség esetén módosítsunk rajta. Fontos, hogy tegyük érdekeltté a munkatársakat az üzemanyagtakarékoskodás szem előtt tartásában.Korábban már írtunk arról, hogy a koronavírus-járvány, az orosz-ukrán háború és a mostani energiaválság milyen terheket ró az autógyártókra, és milyen nehéz egy új cégautót beszerezni. A Business Lease munkatársai folyamatosan figyelemmel kísérik az autópiac alakulását, keresik a lehetőségeket, amelyekkel a cégtulajdonosokat segíthetik mobilitásuk megőrzésében.Kérdés esetén forduljon szakértő kollégáinkhoz! Szívesen segítenek átvizsgálni meglévő flottáját, szükség esetén tanácsot adnak a flotta gazdaságos üzemeltetéséhez, és felmérik, hogy milyen lehetőségek állnak rendelkezésre ahhoz, hogy cége költséghatékonyan működhessen.Szeretne hasonló tartalmakról értesülni?

Feliratkozom

Kapcsolódó cikkek:https://www.businesslease.hu/blog-cegauto-beszerzes-tanacsok/https://www.businesslease.hu/8-tanacs-az-uzemanyagszamla-csokkenteserehttps://www.businesslease.hu/cegauto-koltsegek-csokkentese/

Felvesszük önnel a kapcsolatot

Adja meg elérhetőségét, visszahívjuk
Köszönjük megkeresését. Kollégáink hamarosan felveszik Önnel a kapcsolatot.
Oops! Something went wrong while submitting the form.