Cégautó szervizelése – Tudnivalók, tennivalók, hasznos tanácsok

 

 

A cégautó napi használata kapcsán felmerülő kérdések

A cégautó szervizelése kapcsán beszélni kell a céges gépjárművek mindennapos használatáról és az autót használó munkatárs felelősségéről. Egy cégautó szervizigényét ugyanis jelentősen befolyásolja a vezető magatartása, vezetői stílusa és az, hogy mennyire figyel oda a gépjármű tisztaságára.

Sajnos nem ritka, hogy a használó kíméletlenebbül bánik a cégautóval, mint a sajátjával. Ennek gyakran az az oka, hogy nem érzi magáénak a járművet. Sok esetben nem szándékos rongálásról van szó, hanem egyszerűen csak gondatlan cégautó használatról. Emiatt cégvezetőként érdemes odafigyelni arra, hogy mielőtt a cégautót a munkatársunknak átadjuk, alaposan vegyük szemügyre. Közösen rögzítsük az átadás időpontjában meglévő állapotot.  Hívjuk fel a kolléga figyelmét arra, hogy számára is elvárás, hogy a járművet az átvételkor megtekintett állapotban tartsa.

Ha a munkatársunk számára új gépjárművet adunk cégautóként, akkor mindenképpen hívjuk fel a figyelmét arra, hogy:

  • szánjon elegendő időt a kezelési kézikönyv tanulmányozására (ez különösen akkor fontos, ha az adott járművet használó számára teljesen ismeretlen a jármű típusa)
  • különös figyelemmel tanulmányozza azokat a fejezeteket, amelyek a karbantartással és a visszajelző lámpák ismertetésével kapcsolatosak. Ha ezeket figyelmen kívül hagyja, akkor jelentősen megnöveli a meghibásodásból eredő balesetek kockázatát

Használt cégautó esetében szintén fontos lehet felhívni a járművet használó munkatárs figyelmét a kezelési kézikönyv tanulmányozására. Emellett az átadás pillanatában érdemes rögzíteni az autón már meglévő sérüléseket.

 

 

Cégautó választásMiért fontos odafigyelni a cégautó rendszeres szervizelésére?

A szakértők szerint a tapasztalat azt mutatja, hogy a cégautók használata során fellépő meghibásodásokért a legnagyobb részben a felhasználók a felelősek. Cégtulajdonosként ezért különösen fontos, hogy a cégautót használó munkatársak megfelelő információt kapjanak. Egyrészt az adott jármű működéséről, a mindennapi használathoz köthető speciális tudnivalókról (például munkagépek esetén) és természetesen a cégautó szervizigényéről.

Legyen szó egyetlen vállalati járműről vagy akár több ezer darabos flottáról a cégautók karbantartása az egyik legfontosabb szempont egy vállalkozás működtetésében. Nem túlzó elvárás, hogy a cég járműparkjának mindig működőképesnek és szükség esetén azonnal bevethetőnek kell lenni. Akár egyetlen jármű kiesése is komoly problémát jelenthet a vállalat működésében. Gondoljunk csak bele, hogy egy nem megfelelően karbantartott flotta esetében, ha bizonyos időközönként kiesik egy-egy autó, akkor a vállalat milyen károkkal kénytelen szembenézni. Például:

  • ha a nem megfelelő műszaki állapotú cégautó miatt későn vagy egyáltalán nem tudja leszállítani az árut. Így elveszítheti a következő megbízást, rosszabb esetben az ügyfél bizalmát,
  • ha az egyik reggel nem indul el a munkatársakat szállító céges jármű. A munkatársak nem tudják elvégezni a rájuk bízott munkát, így a cégvezetőnek szembe kell néznie a jelentős plusz költségekkel, súlyosabb esetben az adott munka elvesztésével is.

A vállalati flotta megfelelő karbantartása azonban nem csupán a költséghatékonyság, illetve az üzletszerzés szempontjából fontos. Az alkalmazottak, a cégautót használók testi épsége miatt is elengedhetetlen. Nem megfelelően szervizelt járművek esetén ugyanis megnő a mindennapi használat során bekövetkezhető balesetek kockázata is.

Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a flottánk járművei mozgó reklámfelületként is szolgálhatnak cégünk számára. Nem csak a feliratokról van szó. Ha vállalatunk gépjárművei piszkosak, elhanyagoltak, esetleg láthatóan javításra szorulnak, az sem küld jó üzenetet rólunk.

 

 

 Cégautó szervizelése – rendkívüli és időszakos karbantartási feladatok

karbantartás

A céges autók használata során érdemes különbséget tenni a rendkívüli karbantartási és az időszakos karbantartási feladatok között.

 

A rendkívüli karbantartási feladatok közé a nagyobb javítási munkák tartoznak. Például a törött, meghibásodott alkatrészek cseréje és a külső sérülések javítása. Ezeket a lehető leghamarabb el kell végezni, és lehetőség szerint kerülni is kell a nagyobb javításra szoruló járművek vezetését, amíg a hibákat ki nem javítják. Cégvezetőként a cégautó szabályzatban rögzíthetjük, hogy mi a munkavállaló teendője. Egyrészt abban az esetben, ha az általa használt jármű megsérül. Illetve olyan meghibásodás következik be, amely nem teszi lehetővé az autó biztonságos használatát.

Az időszakos karbantartási feladatok közé olyan munkák tartoznak, amelyek előre tervezhetők, nem igényelnek nagyobb javítást. Helyette azonban a folyamatos szervizelésnek köszönhetően biztonságos és kényelmes munkavégzést tesznek lehetővé a munkavállalók számára.

Nézzük, hogy melyek azok a karbantartási munkák, amelyeket érdemes időszakonként elvégeztetni!

 

Abroncsok ellenőrzése, évszakhoz igazodó cseréje

Fontos, hogy a cégautót használó munkatárs minden évszakban az évszaknak megfelelő abronccsal ellátott járművel közlekedjen. A nem megfelelően megválasztott abroncsok jelentősen megnövelhetik a balesetek kockázatát.

Az abroncsok cseréjét ne hagyjuk az utolsó pillanatra. Egyrészről nem biztos, hogy időben kapunk időpontot a szerviztől, másrészről pedig nagyon nehéz kiszámítani az időjárás változását. Hiába ajánlják a téli gumiabroncsokat 7 fok alatti hőmérsékletnél, nem érdemes megvárni amíg a hőmérséklet ennyire lehűl. A késő őszi időszakban rendkívül változékony lehet az időjárás. Előzzük meg a baleseteket és időben gondoskodjunk a nyári abroncsok lecseréléséről.

Ugyancsak fontos, hogy a tél végeztével ne feledkezzünk el a téli abroncsok nyárira vagy négyévszakos gumira történő cseréléséről se. A tartós fagyok elmúltával a téli gumikon való közlekedés balesetveszélyes lehet.

 

Fékek és a futómű ellenőrzése

A fékek és a futóművek rendszeres ellenőrzése szintén létfontosságú a biztonságos közlekedés szempontjából. A nyári időszakban kevésbé tűnik fel, ha a fékek nem egyformán működnek. Téli időszakban azonban, amikor az út jeges, könnyen előfordulhat, hogy a nem megfelelően működő féktárcsák miatt az autó lesodródik az útról, esetleg átsodródik a szembejövő sávba. Ez a jelenség sajnos sok esetben akár tragédiához is vezethet, ezért mindenképpen érdemes rendszeresen ellenőriztetni a féktárcsákat.

A futóművek esetében szintén figyelembe kell venni az évszakok változása által okozott úthibák veszélyeit. A téli időszakban, az erős fagyok hatására számos kátyú, illetve egyenletlenség keletkezhet az utakon, amelyek erősen igénybe veszik a futóműveket. A nem megfelelően beállított futóművek hatással vannak a gumiabroncsok kopására. Hosszú távon szintén balesetveszélyes közlekedést eredményezhetnek.

 

Az autó működéséhez elengedhetetlen folyadékok ellenőrzése

Sokan az autó működésével kapcsolatos folyadékok közül kizárólag a hűtő folyadékra figyelnek. Bár ennek pótlása is szükséges a biztonságos működéshez, mégis tisztában kell lenni a váltóolaj, a fékolaj és az ablaktörlő folyadék rendszeres ellenőrzésének fontosságával. A váltóolaj nem megfelelő szintje az egész váltórendszer meghibásodását és teljes cseréjét is eredményezheti. A fékolaj hiánya a fékrendszert, így a biztonságos közeledést is veszélyezteti. Az ablakmosó folyadék évszaknak megfelelő cseréje apró feladatnak tűnhet, de rendszeres karbantartás híján könnyen előfordulhat, hogy megfeledkezünk róla. Egy ilyen hiba akár több tízezer forintos kárt is eredményezhet.

Ugyancsak fontos feladat a motorolaj szintjének rendszeres ellenőrzése. Egy egyszerű mozdulattal sok százezer forintos javítási költséget előzhetünk, ha rendszeresen ellenőrizzük az olajszintet.

 

 

Ki gondoskodik a cégautó szervizeléséről lízingelt cégautónál?

 

Defekt

A cégautó szervizelésével kapcsolatos teendőket az igénybe vett lízing szolgáltatás megkötésekor aláírt szerződés szabályozza. Különbséget kell tennünk a pénzügyi és az operatív lízing között. Pénzügyi lízing esetén a lízingbe vevőt (vagyis a cégautót használó vállalatot) terheli a szervizelés felelőssége és költsége. Operatív lízing esetén a lízingcég teljes mértékben átvállalja a cégtől ezeket a feladatokat.

A tapasztalatok szerint a vállatok nagy százalékban választják az operatív lízinget, mert ebben az esetben a lízingdíj tartalmazza az autó fenntartásával kapcsolatos összes költséget. Így a cégeknek nem kell külön költeni a szervizre, a gumicserére, a meghibásodás vagy baleset miatti autómentésre és az assistance szolgáltatás díjára. Nagyobb flotta esetén a cégvezetőknek nem kell egy külön csoportot létrehozni a cégautóra.  A lízingcég minden terhet levesz a vállukról. A vállalatoknak elegendő egy flottamenedzsert kijelölni, aki a kapcsolatot tartja a lízingcéggel.

 

 

Hogyan zajlik a cégautók szervizelése?

 

Az üzleti életben fontos a kiszámíthatóság, a megbízhatóság, az üzleti folyamatosság és a mobilitás. Ha a cégautó-beszerzés során a Business Lease operatív lízing szolgáltatását választja, akkor teljeskörű szolgáltatásunk keretében gondoskodunk a cégautója megfelelő karbantartásáról és szükség esetén javításáról. Legyen szó néhány darabból álló vállalati gépjárműparkról vagy többezres céges flottáról. Nálunk egy speciális szakemberekből álló üzemeltetéssel és szervizzel foglalkozó csapat segíti az Ön folyamatos mobilitását.

A Business Lease olyan gépjárműveket biztosít az Ön számára, amelyek időtartamra és kilométerre jelzik az esedékes karbantartási igényt. Cégvezetőként ezért rendkívül fontos, hogy a cégautó átadásakor megfelelő figyelmet fordítsanak a kezelési kézikönyv és a működés feltételeinek átbeszélésére. Különös figyelemmel a visszajelző lámpák jelentésének megismerésére. A cégautót használó munkatársnak tisztában kell lennie azzal, hogy minden esetben a gépjárművezető feladata. Figyelni kell az autó jelzéseit, és amennyiben bármilyen rendellenességet észlel, azonnal jelezze a lízing cég Call Centere felé. Ha az autó műszerfalán felvillan a motorhiba lámpa jelzése, illetve ha az autó mozgásképtelenné válik, akkor a segélynyújtó szolgálatot (road assistance) kell értesíteni. Fontos, hogy ha cégautó használóként úgy érzi, hogy az autó nem biztonságos, akkor mindenképpen kérjen segítséget. A szervizes kolléga akár a helyszínen is elháríthatja a problémát, lehetővé téve a további biztonságos közlekedést. Ha mégsem, akkor elszállíttatják a mozgásképtelen járművet a legközelebbi szervizpartnerhez, ahol a lehető legrövidebb határidőn belül elvégzik a javításokat.

A továbbiakban átnézzük, hogy pontosan hogyan zajlik a cégautók szervizelése, ha Ön a Business Lease Kft-t választja partnereként.

 

Szervizigény bejelentése

A Business Lease szolgáltatásai között megtalálható Call Center egy olyan szolgáltatás, amely fogadja a gépjárművezetők szervizkérelmeit. Ha az Önök által használt cégautó jelzi a szervizigényt, akkor nincs más teendő, mint hogy a flottamenedzser felveszi a kapcsolatot a Call Centerünkkel és időpontot egyeztet a szervizzel. A Business Lease minden további feladatot elvégez Önök helyett. A zökkenőmentes szervizelésnek azonban fontos eleme, hogy ne csak akkor keressék fel a Call Centert, amikor már működésképtelen a gépjármű. Jelezzenek akkor is, ha bármilyen rendellenességet észlelnek az autó működésében.

 

Teendők a szervizbe érkezés után

Cégautó használóként a szervizbe érkezés utáni első fontos teendő a szerviz munkatársainak felkeresése, majd annak a munkalapnak a megtekintése, amely a tervezett munkafolyamatokat tartalmazza. Ennek azért van jelentősége, mert a Business Lease minden esetben előre elküldi a szerviz számára az esetlegesen felmerülő javítási igényeket, amelyeket Ön vagy kollégája jelzett a Call Centeren keresztül. Ha az első egyeztetés során azt tapasztalja, hogy a jelzett probléma nem szerepel a munkalapon, akkor haladéktalanul jelezze a szerviz munkatársainak. Szükség esetén egyeztessen a Call Center munkatársaival, akik segítenek a probléma megoldásában.

Ha azonban mindent rendben talál miután átnézte a munkalapot, akkor ne felejtse el aláírni.

 

Teendők a szervizelés közben felmerülő problémák kapcsán

Ritkán, de előfordulhat, hogy a szervizelés során a szerviz munkatársai olyan hibát találnak, amely miatt visszatartják a gépjárművet. Ilyen váratlan helyzetekben mindenképpen vegye fel a kapcsolatot a Business Lease központi számán elérhető munkatársával. Mi segítünk elhárítani a problémát és tájékoztatjuk Önt a lehetséges megoldásokról.

Ha a gépjármű nem készül el a vállalt határidőre, akkor Önnek lehetősége van csereautót kérni. Az igényét szintén a Business Központi számán teheti meg. Munkatársaink haladéktalanul intézkedni fognak, és egy-másfél órán belül biztosítanak Ön számára egy gépjárművet.

Ha a fentieken kívül bármilyen más jellegű problémával áll szemben, akkor is forduljon bizalommal a Business Lease szakértői csapatához. Készségesen állunk  rendelkezésére és igyekszünk olyan megoldást kínálni, amely biztosítja az Ön mobilitását.

 

Gondos gazda fogalma, avagy így vigyázzunk cégautónkra!

válasszunkNe dőljünk be annak a mondásnak, miszerint évente elegendő csupán egyszer szervizbe vinni a gépjárművet. Mindig vegyük figyelembe a  meghatározott szervizidőszakokat, hiszen például új autó esetén a szerviz elmulasztása garanciavesztéssel is járhat.

Cégvezetőként a cégautó szabályzatban pontosan rögzítsük, hogy mit várunk el a cégautót használó munkatársunktól a gépjármű karbantartásával kapcsolatban.

Hívjuk fel kollégánk figyelmét arra, hogy minden esetben, amikor rendellenes működést tapasztal, illetve amikor az autó figyelmeztető fényei hibát jeleznek, egyeztessen a flottamenedzserrel. Fontos, hogy a cégautót használó munkatárs ne csak probléma esetén, hanem a kötelezően előírt szervizalkalmak közeledtével is működjön együtt. Ne hagyjuk utolsó pillanatra a szervizelést. Az utolsó pillanatban jelzett szervizigény esetén nem mindig sikerül megfelelő időpontot találni a munkálatok elvégzésére. Mivel a késlekedés egyik fél számára sem előnyös, ezért némi előre tervezéssel sok kellemetlenségtől megkímélhetjük magunkat.

Cégvezetőként cégautó átadáskor ne felejtsük el tájékoztatni a gépjárműhasználó munkatársat arról, hogy milyen fórumon és hogyan tud segítséget kérni, illetve hol és hogyan tudja jelezni a szervizigényét. Nagyon fontos ugyanis, hogy a cégautó szervizelése időben, a gyártó által meghatározott határidő előtt kerüljön elvégzésre, illetve egy esetleges kárigény estén a keletkezett károk az elvárt határidőn belül kerüljenek bejelentésre.

Ahogy korábban is kitértünk már rá, szintén fontos, hogy cégautó átadásakor alaposan vizsgáljuk át a gépjárművet és rögzítsük az átadás pillanatának állapotát. Mivel a gépjármű a futamidő alatt aktív használatban van, így keletkezhetnek rajta kisebb sérülések. Fontos kérdés azonban, hogy hol húzható meg a határ az autó kora szerint elfogadható és nem elfogadható sérülések között. Ennek meghatározásában a Business Lease szakértői kollégái készséggel állnak rendelkezésre.

Olvassa el részletes útmutatónkat az elfogadható és nem elfogadható károkról, amely a Magyar Lízing Szövetség szakértői által, a Dekra és az SGS vállalatok képviselőinek közreműködésével készült.

 

Összegzés – legfontosabb tudnivalók röviden

Nézzük át röviden még egyszer, hogy melyek a legfontosabb tudnivalók egy cégautó szervizelésével kapcsolatosan:

  1. A nem megfelelően karbantartott cégautók működésképtelensége miatt akár üzleti megbízásaink is veszélybe kerülhetnek. Hiszen nem tudjuk időben teljesíteni a vállalásainkat.
  2. A flottánk karbantartása és megfelelő szervizelése nem csak üzleti érdek, hanem az alkalmazottak és a cégautót használók testi épsége miatt is fontos.
  3. A céges autóink állapota a vállalatunk jó megítélése szempontjából is létfontosságú. Ha cégünk autói piszkosak, elhanyagoltak, esetleg láthatóan javításra szorulnak, akkor az nem küld jó üzenetet rólunk.
  4. A vállalati autóink szervizelése során tegyünk különbséget a rendkívüli és az időszakos karbantartási feladatok között. Igyekezzünk a rendkívüli javítási munkálatokat, mint például a törött, meghibásodott alkatrészek cseréjét a lehető legrövidebb időn belül elvégeztetni.
  5. Cégvezetőként alaposan járjunk utána, hogy melyik finanszírozási forma milyen lehetőségeket rejt magába. Operatív lízing esetén például a teljes szervizköltség a lízingcéget terheli, cégvezetőként csupán a lízingdíj megfizetése a feladat.
  6. A cégautó átadásakor pontosan rögzítsük az aktuális állapotot, és tájékoztassuk kollégánkat a gépjármű használatával és karbantartásával kapcsolatos elvárásainkról.
  7. Adjunk meg minden szükséges információt a cégautót használó munkatársnak arra az esetre, ha segítségre szorul. Pontosan tájékoztassuk a telefonos segélyhívó szolgáltatás elérési lehetőségeiről, illetve a szervizelés során tanúsítandó magatartásról.

 

Ne felejtsük el, hogy csak a rendszeresen karbantartott és szervizelt flotta képes biztosítani az üzleti folyamatosságot és a megfelelő mobilitást. A Business Lease speciális szakemberekből álló üzemeltetéssel és szervizeléssel foglalkozó csapata segíti Önt és kollégáit, hogy minden  esetben biztonságos gépjárművel közlekedhessenek.

Lépjen velünk kapcsolatba

Hoppá! Az űrlap nem található.