Autóipari válság – tippek autóhiányra

Autóipari válság 2022.

autóipar 2022.

Orosz – ukrán háború hatása az autóiparra

Még tart a járvány okozta válság, az autóipar máris újabb nehézséggel számolhat Az elmúlt időszak bejelentései nyomán megvizsgáltuk, hogyan érinti konkrétan a konfliktus a világ autópiacát. Milyen ukrajnai és orosz kitettsége van az európai autóiparnak?

 

Az már tapasztalható, hogy súlyos károkat okoz az ukrán-orosz háború az autóiparnak. Az ukrán – orosz autóipari beszállítók jelenleg nem tudnak szállítást biztosítani sem alapanyag, sem alkatrész tekintetében. Ráadásul Kínából vasúton érkező alkatrészek eljutása is kérdésessé vált az elmúlt hetekben.

  • Jellemzően az autógyártásban használt kábelkötegek Ukrajnából érkeznek, ahol jelenleg a legtöbb ipari termelés leállt.
  • Oroszországból érkező acél az Európai Unió által érvénybe léptetett szankciók miatt bizonytalan ideig elérhetetlen lesz.
  • A gumigyártáshoz használt korom és műkaucsuk kb. 40%-a ukrán és orosz eredetű. Ennek köszönhetően a gumiellátásban is fennakadások várhatóak.

 

Előzmények | COVID-hatás

Az autóiparral kapcsolatban sokat olvashattunk a chiphiányról és hátteréről. Az autógyártóknak a chiphiány miatt kihívást jelent a több opcióval és funkcióval rendelkező modellek előállítása, de mivel a fogyasztói nyomás továbbra is fennáll, így a full-technology irány jövőben is változatlan marad. A felmérések szerint az autóhasználók azt várják, hogy az új autó modellek továbbra is új technológiákat nyújtsanak.

A cégautóbeszerzést nem könnyíti meg ez a helyzet. Mi is történt pontosan az autóiparban? A Covid első hullámok okozta leállások idején az autógyártók csökkentették a gyártást és az alkatrészrendeléseket. A gazdasági újranyitások után az eladások fellendülni kezdtek, és kialakult a félvezető hiány, ami jelentős termeléscsökkentéshez vezetett. Miközben a félvezető gyártási kapacitások még mindig nem érik el a keresleti szintet, 2022. első félévben a gyártási volumen visszaeshet. Ami még rosszabb, az iparág más termékek hiányával is szembesül, mint például a gumiabroncsok, belső műanyagok és üléshabok.

Az autógyártók világszerte mintegy 8 millióval kevesebb járművet gyártottak tavaly a tervezettnél. Gazdasági elemzők szerint a jelenlegi helyzetben, a kereskedők 2022. második félévre kezdik visszaépíteni készleteiket. Ennek eredményeként a vásárlóknak korlátozott választási lehetőségre kell számítaniuk – miközben az infláció és a nemzeti valuta gyengülése miatt az árak csökkenése nem várható.

autó beszerzés 2022.

Cégautó beszerzés 2022-ben

Legyen akár felfelé ívelő vagy regresszív gazdasági helyzet, cégautó választásnál mindig az első kérdés, pontosan milyen autóra van szükségem. Ma a magyar piacon- ha a motorváltozatokat is figyelembe vesszük-,  jelen pillanatban több mint 2500 modell közül választhatunk. Az alábbi szempontokat szoktuk első sorban átgondolni választás során:

  • Rendelkezik-e a cég cégautó-szabályzattal?
  • Mekkora a költségkeret?
  • Milyen célra használjnánk a cégautót?
  • Autópályán vagy városban közlekedünk jellemzően?
  • Mennyi a várható futásteljesítmény éves szinten?
  • Milyen motorizáltságú, felszereltségű cégautót szeretnénk?
  • + 2022-es szempont: Mennyi kiválasztott modell szállítási határideje?

 

Mit tehetünk, ha cégautóbeszerzés előtt állunk 2022-ben? A fent részletezett okok miatt a cégeknek előre kell tervezniük, hogy a mobilitásukat 2022-ben folyamatosan tudják biztosítani. A cégautó szállítási határidők az elmúlt fél évben nagymértékben megnövekedtek. A legnépszerűbb cégautó modellek, mint a Skoda vagy Volkswagen, szállítási határideje akár 8-12 hónapra is kitolódik. 2022. második felénél előbb nem várható rendeződés a piacon, de a szállítás normalizálódását nem várhatjuk akkor sem gyors ütemben, bár a hét legnagyobb autógyártó igyekszik komoly lépéseket tenni a gyártás maximalizálására és az alapanyaghiány megoldására. Ettől függetlenül a Business Lease számos megoldást tanácsol a folyamatos mobilitás biztosítására.

 

Tanácsok – Hogy legyen időben cégautónk…

 

egy  Tervezzünk időben

A cég mobilitásának tervezése minden esetben fontos, beszéljünk kényelmi vagy a cég tevékenységéhez nélkülözhetetlen munka-autóról. A most kialakult helyzetben viszont érdemes a megszokottnál jóval előbb elkezdeni tervezni a cégautó beszerzési folyamatot. Készüljünk fel, hogy számos népszerű modellnél akár 12 hónap is eltelhet, míg átvehetjük a kiválasztott felszereltségű autót. Szánjunk rá megfelelő időt, mérjük fel a cég autóállományát, melyeket kell lecserélni, nézzük meg, nincs-e közöttük túlfutott modellek. Vizsgáljuk meg, milyen esetleges új pozíciókhoz kell terveznünk autóbeszerzést. Összességében mérjük fel a következő egy évre a cég autóigényét, a lejáró autóállományt, a szükséges fejlesztéseket. Azt, amit elég volt 2-3 hónapra megtennünk, most egy évre előre érdemes elvégezni.

Mérjük fel most a cégautó igényeket:

  • Tervezett új pozíciók (cégautóval)
  • Lejáró cégautó lízingszerződések
  • Túlfutott autók

 

2 Autókereskedői források

Eddig a legfontosabb beszerzői feladat volt az adott költségkereten belüli legkedvezőbb cégautó ajánlat megtalálása. A változó piaci helyzet viszont manapság megköveteli, hogy a kedvező ajánlaton túl, gyorsabb szállítási intervallumban is gondolkodjon a flottamanager vagy beszerző munkatárs és rejtett forrásokat kutasson fel.

Az elmúlt hónapokban egyre többször merül fel cégautó beszerzés kapcsán a készletautó, mint új kategória. A készletautó némi kompromisszumok árán gyors megoldás nyújt a cégeknek. Előnye, hogy a rendelést követően rövid határidővel, akár már két héten belül is átvehető a cégautó. Készletautó választásnál azonban, számítsunk rá, hogy bizonyos kompromisszumokat meg kell kötnünk, a felszereltséget és esetleg színt illetően. Az azonnali mobilitás érdekében viszont érdemes bizonyos mértékig rugalmasnak lennünk.
A másik feltétele a készletautó választásnak az azonnali döntésképesség. A hosszabb átfutású a döntési folyamatokkal operáló cégeknél nehézségekbe ütközik a készletautó választás, mert  az autószalonok szinte azonnali döntést várnak, és nem tartják foglalásban az autókat. Készletről rendelhető modellek.

 

Három Keressünk alternatív modellt

Ha olyan felszereltségű vagy műszaki paraméterű cégautót tervezünk beszerezni, amelyik éppen egyik kereskedőnél sincs készleten, akkor nincs más megoldás, mint gyártásból kell rendelni autót. Vannak olyan modellek, ahol a teljes 2022-es gyártói kapacitás elfogyott januárra, és csak 2023-ban teszik gyártásba a megrendelt autókat. Fontos! A legnépszerűbb modellek esetében legtöbbször extrém hosszú határidőre vállalnak szállítást a kereskedők, mindig akad azonban a piacon olyan modell, amely felszereltsége, műszaki paramétere alapján optimális alternatívát biztosít számunkra, gyakran piaci ár alatt. A Business Lease beszerzői csapata, az importőrökkel folytatott folyamatos konzultációnak köszönhetően, naprakész a pillanatnyi rendelési állapotokat illetően és szívesen ad tanácsot a rendelhető modellekkel és a gyártói kapacitásokkal kapcsolatban.

 

Négy Rugalmas mobilitási megoldások

Az átmeneti időre, amíg megérkezik a kiválasztott modell, választhatunk rugalmas mobilitási megoldást. A CarSharing szolgáltatástól kezdve a rövidtávú bérletig, mint a Business Lease által nyújtott BusinessRent. Az ilyen gyors konstrukciókkal azonnali megoldást nyújtunk mobilitási problémáinkra, ráadásul előre tervezhető fix költségkerettel lehet kalkulálni. A bérautó garantálja a maximális rugalmasságot egy hónaptól akár egy év közötti periódusig.

 

Öt Hosszabbítás

Amint azt korábban említettük, az előre tervezés elengedhetetlen a cég folyamatos mobilitásának biztosításához, de előfordulhat, hogy olyan cégautó modellt választunk, amelynél az átvétel extrém időszakot ölel át. Ebben az esetben kénytelenek vagyunk a meglévő autókat tovább használni. Ez saját tulajdonú cégautónál a túlfutás kockázatát hordozza magában, amely rontja az autó értékét, ráadásul problémát okozhat a „túlfutó” cégautó magasabb szervizköltsége és üzemanyagfogyasztása is.

Lízingelt cégautó esetében a lízingbeadó flottakezelő céggel érdemes egyeztetni lízing szerződés-hosszabbítást (prolong). A Business Lease ügyfeleinek automatikusan felajánlja a hosszabbítást, ezt nem kell külön igényelniük. Emellett idén bevezettük különleges hűség programunkat. Hűségbónusszal jutalmazzuk, amennyiben a hosszabbított futamidő végén ügyfelünk tőlünk veszi át új járművét a leadásra kerülő helyett.

 

A Business Lease a jelenleg kialakult helyzetben is támogatja a hazai vállálatok mobilitását.

Beszerző csapatunk ár-érték aránynak megfelelő márkafüggetlen cégautó-ajánlatot biztosít. A cégautó lízingnél minden esetben az igényeknek megfelelő gyártót, típust, modellt és szolgáltatási csomagot választhat. Szolgáltatóinktól, beszerzőinktől kapott és nagybani vásárlásunknak köszönhető flottakedvezményünket tovább ajánljuk ügyfeleink felé, akik ezáltal a piaci ár alatt juthatnak cégautójukhoz vagy szerviz-szolgáltatásokhoz. Tapasztalt tanácsadóink segítenek a teljes járműflotta finanszírozásában, legyen az tisztán teherjármű park vagy személyautó és teherautó vegyes flotta. Amennyiben a Business Lease-től lízingeli cégautóját, mi leszünk azok, akik a cégautó átvételig vezetjük a folyamatokat és segítjük a zökkenőmentes és gyors átvételt.

 

 

Háttérelemzés – Az autópiacot érintő globális gazdasági változások

Milyen folyamatok befolyásolják az autóipar gyártási kapacitását, alkatrészellátását és árait? A globális és magyar gazdaságban zajló változások alapvető hatást gyakorolnak az autóiparra. Az év elején érdemes megnézni, mi várható 2022-re.

Piacok globális helyzete

Az előző év végi pénzügyi mutatók alapján jól látszott, hogy a globális piaci folyamatoknak és a Covid behatásnak köszönhetően  2021-ben nem várható kiegyensúlyozott gazdasági környezet. 2021 harmadik negyedévében tovább lassult a világgazdaság kilábalása a kialakult válságból, miközben a koronavírus-járvány újabb hulláma és a megjelenő vírusváltozatok a helyreállást övező kockázatok újbóli emelkedését okozta.

Infláció mértéke

Az infláció számos országnál – így hazánkban is – több évtizedes csúcsra emelkedett. Ennek egyik oka az energia – és nyersanyagárak masszív növekedése és a fejlett régiókban fellépő ellátási nehézségek. 2021. novemberben az infláció 7% felett állt Magyarországon. Gazdasági elmezők várakozása alapján innen elkezdhet csökkenni az áremelkedés üteme, bár továbbra is vannak felfelé mutató kockázatok, és az infláció világszerte csak most fog tetőzni. Az eddig bejelentett 2022. év eleji áremelések alapján infláció tekintetében nem számíthatunk pozitív hatásra. Az elszálló energiaárak hatása nélkül is jelentős lehet az áremelkedés, ide értve az autó árak emelkedését is.

Mi várható? Nehéz megjósolni a piaci folyamatokat előre ebben az instabil piaci helyzetben, de a Monetáris Tanács előrejelzése szerint idén év végére térhet vissza az infláció a toleranciasávba.

„A proaktív jegybanki lépéseknek köszönhetően, valamint a járvány hatásainak kifutásával és a külső inflációs hatások fokozatos mérséklődésével az adószűrt maginfláció a jövő év második felétől csökkenő pályára áll. Az infláció 2022 negyedik negyedévében visszatér a jegybanki toleranciasávba, majd 2023 első félévében éri el a 3 százalékos jegybanki célt. A fogyasztóiár-index 2022-ben 4,7–5,1 százalékon, 2023-tól az inflációs céllal összhangban alakul.” Monetáris Tanács 2021. december 14-i üléséről.

infláció alakulása

Forrás: portfolio.hu

 

Kamat változások

A Magyar Nemzeti Bank decemberben folytatta a nyáron elkezdett kamatstratégiát és év végéig folyamatosan emelte az alapkamatot, ami decemberre átlépte a 2 százalékos határt. A Monetáris Tanács indokoltnak tartja a kamatemelési ciklus havi ütemű, határozott lépésekkel történő folytatását, így 2022. harmadik negyedév előtt nem számíthatunk a mérséklődésre, ami hatással van a hitelek alakulására.

„Az előző kamatdöntés óta romlott a globális befektetői hangulat. A kockázatvállalási hajlandóságot az emelkedő inflációs folyamatok és az ehhez kapcsolódó monetáris politikai üzenetek, valamint a koronavírus delta és omikron variánsának terjedése határozta meg. A nyersanyagpiacokon jelentős áremelkedési hullám volt megfigyelhető az őszi hónapokban. Az energiahordozók esetében kiugró volt az árnövekedés, az év eleje óta a földgáz és az áram ára a többszörösére nőtt. A kőolaj világpiaci ára mérséklődött, azonban számottevően az egy évvel korábbi szintje fölött áll. A dollár a fejlett piaci devizákkal szemben vegyesen alakult, míg a feltörekvőkkel szemben jellemzően erősödött, amellyel párhuzamosan tőkekivonás indult meg a feltörekvő piacokról.”

Nyersanyagárak alakulása

A járvány miatt növekvő keresletet miatt jelentősen nyersanyagárak A legtöbb hír az energiaárakról szól, de az autóipari alapanyagok, mint az alumínium, acél, gumi esetében is hasonló mértékű drágulás tapasztalható.

2021. első felét jellemző kiugróan magas áremelkedések jellemezték a nyersanyagpiacon, mivel a kereslet a koronavírus-járvány enyhülését követően a gazdasági újranyitással megduplázódott, miközben a kínálati oldal lassabban zárkózott fel. A legmeghatározóbb nyersanyagunk a kőolaj, amely a tavalyi év folyamán 44%-kal emelkedett. A gazdasági elemzők megosztottak az kőolajpiac további alakulásával kapcsolatban, de egy dologban egyetértenek, a drágulás nem fog megállni.

Egyes nyersanyagárak emelkedése az elmúlt évben:

  • FÉMEK: Alumínium: +63% // Réz: +42% // Rozsdamentes acél: +50%
  • MŰANYAG/GUMI: Pvc: +55% // Abs: +25% // Pet: +55% // Vinyl: +107% // Nitril: +69%
  • SZÁLLÍTÁS: Szállítás Kína-Európa viszonylatban: +385%
  • ENERGIA: Olaj: +44% // Villamosenergia Európában: + 169% // Gáz Európában: +486%

A folyamatos áremelkedések okai a következők:

  • Egyidejűség – A globális gazdaságok egyidejű újraindítása az egészségügyi válságot követően okozta a masszívan megjelenő keresletet.
  • Növekvő kereslet – Erős globális kereslet jelentkezett – különösen Ázsiában –, ami előbb nyersanyaghiányhoz, majd jelentős áremelkedéshez vezet
  • Szállítási problémák – A globális ellátási lánc folyamatos zavara, a kikötők zsúfoltsága és a szállítási kapacitás hiánya.

Lépjen velünk kapcsolatba

Hoppá! Az űrlap nem található.